Prezes Stocznia Remontowa Shipbuilding SA, Andrzej Wojtkiewicz poinformował PAP, że zakład ma pełen portfel zamówień do końca 2016 roku. Zakontraktowane promy pasażersko-samochodowe, dwustronne ("symetryczne") z napędem na skroplony gaz ziemny (LNG) lub olej napędowy mają być dostarczone armatorowi w 2016 i na początku 2017 roku.

Zwrócił uwagę, że promy zostaną zaprojektowane i zbudowane w Gdańsku. Projekt powstanie w Remontowa Marine Design, czyli w biurze konstrukcyjno-projektowym specjalizującym się w projektowaniu tego typu jednostek. Uważa, że "to był jeden z czynników, który zdecydował o wyborze przez kanadyjskiego armatora polskiej stoczni". Pozostałe stocznie ubiegające się o kontrakt nie dysponowały własnym biurem projektowym.

Dodał, że polski projekt był najbardziej innowacyjny i zawansowany technologicznie. "Armator inwestuje w jednostki i zakłada, że będą one eksploatowane przez ok. 40 lat" – dodał. Jednostki ze stoczni Remontowa Shipbuilding SA będą pierwszymi we flocie BC Ferries z napędem na LNG.

Kanadyjski armator w oficjalnym komunikacie tłumaczy, że Remontowa Shipbuilding SA jest jedną z wiodących stoczni na świecie i dysponuje najnowszymi narzędziami projektowymi i nowoczesną infrastrukturą produkcyjną. Wyjaśniono, że w przetargu zasadniczymi kryteriami były m.in.: plan projektowania i budowy, doświadczenie w budowie podobnych promów, wykorzystanie nowoczesnej technologii (tj. napęd LNG) oraz finansowa stabilność i zdolność zapewnienia gwarancji.

Wojtkiewicz przyznał, że podpisany kontrakt „otwiera dla stoczni nowy i rozwijający się rynek, który stwarza duże szanse na przyszłość”. To jest kolejny kontrakt Remontowej w Kanadzie. Na początku maja stocznia podpisała kontrakt na budowę specjalistycznego statku do obsługi platform wiertniczych w trudnych warunkach arktycznych dla kanadyjskiego armatora.

Dwa z promów zbudowanych w Gdańsku zastąpią prawie 50-letnie promy kursujące między Comox i Powell River oraz na linii Tsawwassen - Southern Gulf Islands route. Trzeci prom będzie stanowił sezonowe uzupełnienie na trasie do Southern Gulf Islands, a także będzie promem zapasowym na pozostałych trasach obsługiwanych przez BC Ferries na czas remontów innych promów we flocie.

Promy o długości 105 m będą mogły zabrać na pokład 145 samochodów i 600 pasażerów. Pierwsza jednostka ma być dostarczona armatorowi w sierpniu 2016 r., druga - w październiku 2016 r. a trzecia - w lutym 2017 roku.

BC Ferries obsługuje serwis promowy wzdłuż wybrzeży British Columbia. W swojej flocie ma 35 jednostek różnej wielkości.

Remontowa Shipbuilding SA należy do Remontowa Holding SA, który jest największą stoczniową grupą kapitałową w Polsce oraz liderem branży przemysłowej w regionie. Holding zarządza dwiema stoczniami oraz wieloma spółkami z sektora okrętowego i offshore. W grupie pracuje ponad 7 tys. osób. Stocznia specjalizuje się w budowie wielozadaniowych, specjalistycznych jednostek przeznaczonych do obsługi branży offshore. Buduje także promy pasażersko - samochodowe, statki towarowe, holowniki czy okręty.

Firma jest jednym z największych na świecie producentów statków zasilanych gazem LNG i prekursorem w produkcji tego rodzaju jednostek w Europie. Rocznie w stoczni powstaje ok. 10 w pełni wyposażonych statków różnego typu, co przekłada się na przychód ok. 1 mld zł. Obecnie w zakładzie powstaje 12 jednostek różnego typu, m.in. dla armatorów z Norwegii i Danii. (PAP)