Jak zaznaczył w Sejmie Grzegorz Witkowski, wiceminister infrastruktury, projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 2702), ma poprawić bezpieczeństwo żeglugi, zwiększyć efektywność działań administracji morskiej oraz usprawnić funkcjonowanie systemu ochrony żeglugi i portów. - Chodzi także o umożliwienie budowy portu do obsługi morskich farm wiatrowych - mówił. I wyjaśnił, że nowelizacja ma umożliwić wybudowanie przez administrację morską takich portów.

Czytaj również: Będzie nowelizacja ustawy o obszarach morskich RP i administracji morskiej
 

Najważniejsze propozycje zmian

Według wiceministra Witkowskiego, najważniejsze rozwiązania przewidziane w projekcie to: doprecyzowanie zadań i zakresu odpowiedzialności naczelnego i terenowych organów administracji morskiej; wprowadzenie obowiązkowych audytów i inspekcji doraźnych po zatrzymaniu statku w obcym porcie ze względu na uchybienia dotyczące bezpieczeństwa, ochrony środowiska oraz standardów życia i pracy marynarzy; wprowadzenie obowiązkowego audytu w stosunku do armatora po zatrzymaniu jego dwóch statków w okresie 24 miesięcy.

Jak mówił przedstawiciel MI, projekt przewiduje ponadto zmiany dotyczące inspekcji i audytów, które mają umożliwić sprawowanie przez dyrektorów urzędów morskich bardziej efektywnego nadzoru zmierzającego do zapewnienia, że statek spełnia wymagania dotyczące bezpieczeństwa, ochrony środowiska oraz standardów życia i pracy marynarzy. Dodał, że Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (tzw. SAR) zostanie upoważniona do zakupu wyposażenia o przeznaczeniu wojskowym (np. noktowizorów czy lornetek), produkowanego przez rodzimych przedsiębiorców, w które wyposażone zostały m.in. formacje wojskowe realizujące zadania poszukiwawcze i ratownicze na morzu.

Jak podała PAP, Witkowskie zwrócił ponadto uwagę, że projektowana zmiana umożliwi dyrektorom urzędów morskich wydawanie zarządzenia w celu umożliwienia testów statków autonomicznych, nieposiadających załogi (tzw. MASS) oraz określenia zasad przeprowadzania takich testów. Wskazał, że projektowana nowelizacja pociąga za sobą zmiany 11 ustaw, co - jak ocenił - ma zwiększyć efektywność przepisów i poprawy działalności żeglugi morskiej i śródlądowej.

Kluby i koła parlamentarne wyraziły w czwartek poparcie dla dalszych prac na tym projektem w komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Złożono również wniosek o dodatkowe rozpatrzenie projektu w Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych.