Celem projektu nowelizacji ustawy jest uregulowanie kwestii dotyczącej podziału środków rezerwy subwencji ogólnej w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego ze stycznia 2013 r.


Przyjęte w projekcie nowelizacji ustawy rozwiązania będą podstawą do przekazania jednostkom samorządu terytorialnego (jst) dodatkowych środków z budżetu państwa. Nowe przepisy powinny wejść w życie jeszcze w 2013 r., aby jst mogły skorzystać ze środków rezerwy subwencji ogólnej.
 

Określono, że rezerwa subwencji ogólnej będzie przeznaczona dla:
- jst, w których dochody są niższe od średnich dochodów gmin, powiatów i województw (dzięki temu dodatkowe dochody będą wzmacniały system wyrównawczy i wspierały jednostki o niskich dochodach);
- jst realizujących zadania własne z zakresu pomocy społecznej (np. na poprawę funkcjonowania domów pomocy społecznej) oraz jednostek, które zostały dotknięte stratami w infrastrukturze w wyniku zdarzeń losowych;
- gmin, które w roku budżetowym dokonały wpłat do budżetu państwa.

Przyjęto, że 16 grudnia każdego roku budżetowego będzie datą podziału środków rezerwy subwencji ogólnej. Data ta powiązana jest z terminem przekazywania ostatniej raty części wyrównawczej subwencji ogólnej oraz z faktem, że rezerwa ta w części pochodzi ze zwrotów nienależnych kwot z subwencji ogólnej.


Podział rezerwy subwencji ogólnej
będzie dokonywany przez ministra finansów w porozumieniu z reprezentacją jednostek samorządu terytorialnego. Podstawę do wyliczenia rezerwy będą dane o wielkości subwencji ustalonej na rok budżetowy. Do podziału przyjmowane będą dochody i wydatki za rok bazowy wskazane w sprawozdaniach jst, z uwzględnieniem korekt złożonych do 30 czerwca roku budżetowego do właściwych regionalnych izb obrachunkowych. Korekty te są przekazywane do Ministerstwa Finansów. Takie rozwiązanie umożliwi ministrowi finansów uruchamianie pieniędzy na zdarzenia losowe.