Zakup usług niepriorytetowych o wartości mniejszej niż kwoty określone w oparciu o art. 11 ust. 8  p.z.p. może odbywać się według procedur opisanych w art. 5a p.z.p. Skorzystanie z procedury uproszczonej nie jest obligatoryjne. Przygotowując się do zakupu usług niepriorytetowych zamawiający może więc wybrać prowadzenie procedury według klasycznych reguł wynikających z art. 5 i dalszych przepisów p.z.p., albo może skorzystać z nowowprowadzonego rozwiązania.

Wydaje się, iż procedura regulowana art. 5a p.z.p. winna być bardziej atrakcyjna zarówno dla zamawiających jak i dla wykonawców. Główny powodem rzekomej atrakcyjności jest minimalizacja obowiązków zamawiającego związanych z formalnymi wymogami postępowania, co powinno ułatwić realizację zadań zamawiającego, a wykonawcom winno uprościć uzyskanie publicznego zlecenia. Pobieżna analiza przepisu prowadzi do wniosku, zgodnie z którym w takim postępowaniu znajdują zastosowanie jedynie wytyczne p.z.p. nakazujące udzielenia zamówienia w sposób przejrzysty, obiektywny i niedyskryminacyjny. Korzystając z procedury uproszczonej należy jednak pamiętać o tym, iż wprowadzenie art. 5a p.z.p. nie można rozumieć jako wprowadzenia kolejnego wyłączenia stosowania p.z.p. W dalszym ciągu działają przepisy dotyczące chociażby środków ochrony prawnej, czy też przepisy nakazujące zawarcie umowy w formie pisemnej.

Powyższą tezę potwierdza serwis internetowy Urzędu Zamówień Publicznych, w którym ukazała się opinia "Udzielanie zamówień publicznych na tzw. usługi niepriorytetowe o wartości poniżej progów unijnych" informująca o obowiązku stosowania innych przepisów ustawy przy nabywaniu usługi niepriorytetowych. Niestety opinia nie wskazuje jednoznacznie, które przepisy p.z.p. należy stosować, a które z nich nie znajdują zastosowania. W praktyce nie wiadomo więc od końca, czy prowadząc procedurę uproszczoną na zakup usług niepriorytetowych w stosunku do wykonawców ubiegających się o zlecenie stosować przesłanki wykluczenia wskazane w art. 24 ust. 1 p.z.p., czy też ich nie stosować? Art. 5a p.z.p. nie zawiera regulacji takich jak np. przepisy dotyczące trybu zapytania o cenę, gdzie wprost wskazano, iż zastosowania nie znajduje część przepisów art. 36 p.z.p. (art. 71 ust. 2 p.z.p.), a przepisy art. 44 i 64 znajdują odpowiednie zastosowanie (art. 73 p.z.p.).

Brak precyzyjnego określenia przepisów p.z.p. znajdujących zastosowanie przy zakupie usług niepriorytetowych w trybie art. 5a p.z.p. może skutkować niechęcią zamawiających do wykorzystywania instrumentu, który jest atrakcyjny jedynie w swoich założeniach, ale w praktyce może nastręczać nadmiernych trudności w zastosowaniu.

Pozostaje mieć nadzieję, że luki w regulacji ustawowej zostaną w krótkim czasie uzupełnione praktycznymi poradami co do zasad prowadzenia postępowań w oparciu o art. 5a p.z.p.