Według badań Instytutu Transportu Samochodowego problem młodych kierowców posiadających prawo jazdy krócej niż dwa lata jest jednym z głównych problemów zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego w większości krajów. Powodem jest nie tyle brak znajomości przepisów czy umiejętności wykonywania manewrów, ile bardziej brak doświadczenia, nieświadomość zagrożeń i brak umiejętności ich przewidywania, a przy tym nadmierna wiara w siebie – młodzieńcza brawura.

Jednocześnie, na co zwraca uwagę Tomasz Matuszewski, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie, system szkolenia kierowców obowiązujący w Polsce, ograniczający się do kilkudziesięciu godzin szkolenia teoretycznego i praktycznego, nie jest w stanie zapewnić w pełni możliwości realizacji podstawowego celu, jakim jest przygotowanie kandydatów na kierowców. Także dane policji wskazują, że grupa tzw. młodych kierowców w wieku 18-24 lat charakteryzuje się najwyższym wskaźnikiem liczby wypadków na 10 tys. populacji.

Z drugiej strony w Polsce pogłębia się wykluczenie komunikacyjne, a w sporej liczbie państw Europy, prawo jazdy kategorii B wydawane jest także 17-latkom. Tak jest m.in. w Austrii, Estonii, Francji, Danii, Holandii czy Niemczech. Ministerstwo Infrastruktury już dwa lata temu zapowiedziało, że chce dać ponownie możliwość uzyskania prawo jazdy 17-latkom, ale pod pewnymi warunkami. Do 2002 r. w Polsce obowiązywały bowiem przepisy, które umożliwiały siedemnastoletnim kierowcom prowadzenie pojazdów, ale bez dodatkowych wymogów.

 

Prawo jazdy dla 17-latka, ale jazda z pasażerem

W projekcie nowelizacji prawa o ruchu drogowym i ustawy o kierujących ministerstwo infrastruktury dopuszcza możliwość, aby osoba po ukończeniu 17 lat, a przed ukończeniem 18 lat mogła uzyskać prawo jazdy kategorii B, ale za pisemną zgodą rodziców lub opiekunów. Prawo jazdy kat. B takiej osoby uprawniałoby wyłącznie do kierowania:

  1. na terytorium Polski - do czasu ukończenia 18 lat;
  2. w towarzystwie pasażera siedzącego na przednim siedzeniu, w przypadku pojazdu samochodowego innego niż czterokołowiec - przez okres 6 miesięcy, licząc od dnia uzyskania prawa jazdy, jednak nie dłużej niż do czasu ukończenia 18 lat.

Projekt zastrzega, że pasażerem tym może być osoba, która spełnia łącznie następujące warunki:

  1. ukończyła 25 lat;
  2. posiada prawo jazdy kategorii B od co najmniej 5 lat i nie jest ono zatrzymane za przekroczenie prędkości, przewóz osób w liczbie w liczbie przekraczającej liczbę miejsc określoną w dowodzie rejestracyjnym;
  3. nie podlegała zakazowi prowadzenia pojazdów w ciągu ostatnich 5 lat;
  4. nie znajduje się pod wpływem alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu.

Resort uzasadnia, że zmiana powinna mieć pozytywny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, bowiem doświadczony kierowca - pasażer będzie nadzorował nieletniego kierującego i udziela mu pomocy i doradzał.

Wydawane 17 latkowi prawo jazdy będzie opatrzone kodem wskazującym, że jego posiadacz jest obowiązany kierować pojazdem określonym w prawie jazdy kategorii B, innym niż czterokołowiec, wyłącznie w towarzystwie pasażera spełniającego wymogi. To na „młodym kierowcy” będzie spoczywał obowiązek weryfikacji trzeźwości, wieku, uprawnień i niekaralności pasażera.  Prowadzenie pojazdu bez wymaganego doświadczonego pasażera spełniającego ustawowe wymogi będzie traktowane jako jazda bez uprawnień.

Czytaj w LEX: Związanie organu administracyjnego urzędową informacją o przekroczeniu prędkości w sprawach o zatrzymanie prawa jazdy > >

 

Okres próbny nie tylko dla młodych kierowców

W przepisach ustawy o kierujących pojazdami ma pojawić się nowy rozdział dotyczący okresu próbnego dla młodych kierowców. W okresie próbnym kierujący pojazdami będą objęci surowszymi regulacjami.

Projektowane zmiany przewidują, że okres próbny dla osoby, która po raz pierwszy uzyskała prawo jazdy kategorii B, trwa:

  1. 2 lata, w przypadku osoby, która ukończyła 18 lat,
  2. 3 lata w przypadku osoby posiadającej prawo jazdy, która uzyskała uprawnienia w wieku 17 lat, jednak nie dłużej niż do czasu ukończenia 20 lat.

Terminy te liczyć się będą od dnia, w którym został wydany dokument prawo jazdy.

Okres próbny ma dotyczyć także osób, które uzyskały prawo jazdy kategorii B po uprzednim cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdami w trybie administracyjnym, a także niektórych kierowców, którzy zagraniczne prawo jazdy zamienili na polskie. Kierowanie pojazdem w okresie próbnym będzie też objęte obostrzeniami. Kierowcy nie będzie można:

  1. prowadzić pojazdu po spożyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu;
  2. przekraczania prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym,  80 km/h poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej;
  3. wykonywania przewozu osób taksówką albo w ramach przewozu okazjonalnego.

W okresie próbnym kierowca pojazdu samochodowego, który nie ukończył 18 lat będzie mógł przewozić osoby nieletnie wyłącznie w towarzystwie pasażera, który spełnia wymagania opisane powyżej.

Sprawdź również w LEX: Zakaz karny prowadzenia pojazdów określonej kategorii a administracyjny zakaz wydania prawa jazdy innej kategorii > >

 

Dodatkowe szkole dla „kierowcy na próbę”

Młodym kierowcom dojdą też dodatkowe obowiązki. Ministerstwo proponuje, aby w okresie próbnym po upływie 4 miesięcy od dnia rozpoczęcia okresu próbnego, ale nie później niż przed upływem 12 miesięcy do dnia jego zakończenia kierowca miał obowiązek odbyć:

  1. płatny kurs dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego w WODR,
  2. płatne praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym w ośrodku doskonalenia techniki jazdy.

Zaświadczenia o ukończeniu szkolenia i kursu będzie miał obowiązek przedstawić właściwemu staroście przed upływem okresu próbnego. Ministerstwo chce, aby starosta wydał decyzję administracyjną o przedłużeniu okresu próbnego:

  1. o kolejne 2 lata, jeżeli w trakcie jego trwania kierowca popełnił dwa wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji stwierdzone w tym okresie mandatem karnym, prawomocnym wyrokiem sądu lub orzeczeniem organu orzekającego w sprawie o naruszenie w postępowaniu dyscyplinarnym;
  2. o czas zatrzymania prawa jazdy.

W przypadku gdy okres próbny miałby zostać przedłużony po raz trzeci, starosta miałby obowiązek wydać decyzję administracyjną o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdami. Projekt wymienia konkretnie, o jakie wykroczenia chodzi. To m.in.:

  • zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym (art. 86 par. 1, 1a lub 2),
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu i inne wykroczenia naruszające pierwszeństwo pieszego (art. 86b par. 1),
  • prowadzenie pojazdu w stanie po użyciu alkoholu (art. 87 par. 1),
  • przekroczenie prędkości (art. 92a par. 2),
  • naruszenie zakazu wyprzedzania (art. 92 b),
  • niedozwolone objeżdżanie zapór na przejazdach kolejowych i wjeżdżanie na przejazdy kolejowe (art. 97a),
  • niezachowanie ostrożności przy korzystaniu z dróg wewnętrznych (art. 98).

Ministerstwo do końca lutego konsultuje proponowane przepisy projektu. Chciałoby, aby nowelizacja jeszcze w tym roku weszła w życie.

Czytaj także w LEX: Posiadanie prawa jazdy nie jest gwarantowane w Konstytucji > >

 

Nowość
Prawo o ruchu drogowym. Komentarz
-50%

Cena promocyjna: 149.5 zł

|

Cena regularna: 299 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 299 zł