Zgodnie z uzasadnieniem projektu ustawy (UD 422), Polska Agencja Obiektów Sportowych ma być profesjonalną wyspecjalizowaną w zarządzaniu obiektami sportowymi podmiotu, której zadaniem będzie zarządzanie i utrzymanie Stadionu Narodowego w Warszawie i nieruchomości, na której Stadion jest zbudowany. Będzie mogła też zajmować się zarządzaniem i utrzymywaniem innych nieruchomości przeznaczonych na cele sportu, turystyki, kultury, oświaty lub nauki, które zostaną przekazane jej przez Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub podmioty prywatne.

Ministerstwo potrzebę utworzenia Agencji uzasadnia tym, że 31 grudnia 2022 r. wygasa umowa operatorska na dzierżawę i zarządzanie Stadionem Narodowym w Warszawie przez spółkę celową PL2012+ sp. z o.o. Powołanie AOS ma umożliwić optymalizację wykorzystania potencjału Stadionu Narodowego dla wspierania rozwoju i popularyzacji sportu, turystyki, kultury, oświaty i nauki. Agencja będzie mogła też prowadzić działalność komercyjną.

Czytaj w LEX: Bilety wstępu i karnety na obiekty sportowe i rekreacyjne - stawka VAT >>>

Ministerstwo, opierając się na doświadczeniach z Covid-19 wskazuje, że Stadion Narodowy może odgrywać znaczącą rolę, jako punkt pomocy medycznej dla ludności Warszawy lub mieć inne zastosowanie w razie ogłoszenia stanu klęski żywiołowej, czy innego zagrożenia. Dlatego przekonuje, że zasadne jest stworzenie przepisów wprowadzających ramy prawne dla wspierania takich działań aby podmiot zarządzający stadionem gospodarował nieruchomościami w sposób uwzględniający tą rolę.

Resort wskazuje, że Stadion Narodowy potrzebuje remontu i modernizacji, a podmiot prywatny nie byłby w stanie ponieść kosztów tych działań. Bardziej optymalnym rozwiązaniem, pod różnymi względami, jest aby zajęła się tym agencja wykonawcza, nadzór nad którą ma sprawność Minister Sportu i Turystyki.

Czytaj w LEX: Opodatkowanie komunalnych wysypisk śmieci i infrastruktury obiektów sportowych >>>

 

 

Związek Miast Polskich widzi zagrożenia

Negatywnie projekt ustawy o Polskiej Agencji Obiektów Sportowych krytycznie ocenił Związek Miast Polskich. Wskazuje, że nowotworzona agencja zostaje wyposażona w szersze kompetencje niż spółka celowa dotychczas zarządzająca Stadionem Narodowym.

Według samorządowców z ZMP, powierzenie zarządu nad stadionem rządowej agencji spowoduje, że ta nie będzie dbać o wypracowanie dochodów, które byłyby wystarczające na pokrycie kosztów funkcjonowania obiektu.

Według Zarządu ZMP, to kolejny etap centralizacji państwa i zwierzchniego podporządkowania, kolejna nikomu niepotrzebna instytucja. Możliwość zarządzania przez agencję obiektami należącymi do jednostek samorządu terytorialnego, może poza tym naruszać konstytucyjną zasadę subsydiarności.

 

Powiaty także mają zastrzeżenia

Uwagi do projektu ma też Związek Powiatów Polskich. Wskazuje, że w przypadku przekazania do zarządzania obiektu przez jednostkę samorządu terytorialnego będzie mogło dojść do kuriozalnej sytuacji, gdzie ta sama jednostka będzie mogła korzystać z nieruchomości oddanej w zarząd na zasadach komercyjnych.  Przewidziany zaś tryb udostępniania nieruchomości na cele niekomercyjne nie gwarantuje, że Stadion Narodowy (lub inne obiekty zarządzane przez Agencję) rzeczywiście będą udostępniane na cele niekomercyjne.

Czytaj w LEX: Inwestycje sportowe celu publicznego >>>

Wątpliwości ZPP budzi rozwiązanie przewidujące przyznanie 7 członkom Rady Agencji (będących przedstawicielami odpowiednich ministrów) wynagrodzenia miesięcznego w wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego przez prezesa GUS. Tym bardziej, że Rada Polskiej Agencji Obiektów Sportowych będzie jedynie organem opiniodawczo-doradczym o ograniczonych kompetencjach. Koszt wynagradzania członków Rady rocznie przekraczał będzie 600 tys. zł (przy założeniu ustalenia wynagrodzenia na poziomie maksymalnym), a zgodnie z art. 17 ust. 4 projektu wynagrodzenie będzie przysługiwało bez względu na częstotliwość zwoływania posiedzeń rad.

Związek zwraca także uwagę, że członkowie Rady nie będą musieli wykazać się żadnym doświadczeniem z zakresu organizacji wydarzeń sportowych, turystycznych, kulturalnych, oświatowych czy naukowych.