Umowę w tej sprawie podpisali w środę w Gdańsku podczas 10. Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO przedstawiciele Pesy Bydgoszcz SA i ZKM Gdańsk.


Prezes spółki Pesa Bydgoszcz Tomasz Zaboklicki powiedział PAP, że Pesa Jazz 128 NG, który trafi do Gdańska, to tramwaj dwukierunkowy, a więc niewymagający pętli. Tłumaczył, że dzięki takiemu rozwiązaniu oszczędza się teren pod budowę linii.

Podkreślił, że tramwaj ten jest "bardzo przyjazny dla pasażera". "Pojazd jest bezosiowy, jest to najnowocześniejsze w Europie i w ogóle na świecie rozwiązanie zapewniające stuprocentową płaską podłogę, bez żadnych schodków i wzniosów" - dodał.

Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz podkreślił, że "dla Gdańska i dla naszego przemysłu ważne jest, że tramwaje dostarcza polski producent, z polskim kapitałem i polską myślą techniczną".
 

Od trzech lat w Gdańsku eksploatowanych jest 35 tramwajów Swing, także zakładu z Bydgoszczy. Prezes gdańskiego ZKM Jerzy Zgliczyński podczas podpisania umowy zwrócił przede wszystkim uwagę, że "to przede wszystkim niska, zupełnie płaska podłoga, klimatyzacja, monitoring i niemal bezszelestna jazda". Poinformował, że obecnie co trzeci jeżdżący po Gdańsku tramwaj jest niskopodłogowy.
 

Zaboklicki powiedział, że Pesa jest pierwszym w kraju producentem tego typu pojazdów. Poza Gdańskiem, kontrakt na dostawę ok. 40 takich tramwajów firma podpisała wcześniej z Warszawą.
 

Pojazdy mogą pomieścić co najmniej 250 osób, w tym 28 na miejscach siedzących. Zakup tramwajów jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach realizacji Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej – etap III b.

Pesa Bydgoszcz SA, polska firma z ponad 160-letnimi tradycjami, zajmuje się budową, modernizacją i naprawą taboru szynowego. Oprócz Niemiec, firma dostarczyła kolejowe zespoły trakcyjne LINK do Czech, na Ukrainę i do Włoch. Swoje pojazdy zakład sprzedał też Białorusi, Węgrom, Litwie oraz do Kazachstanu i Rumunii.

W rozpoczętych we wtorek w Gdańsku 10. Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO uczestniczy 510 firm z 25 krajów. Międzynarodowe Targi Gdańskie podają, że jest to największe w Polsce oraz drugie w Europie spotkanie branży transportu szynowego.