Projekt rozporządzenia wprowadza obowiązek dla dyrektora szkoły podstawowej oraz ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia, który podjął decyzję o dobrowolnym przystąpieniu do programu „Owoce w szkole" zrealizowania przez szkołę co najmniej dwóch zajęć w każdym semestrze roku szkolnego wzbogacających wiedzą uczniów o zdrowych nawykach żywieniowych - w ramach edukacji przyrodniczej lub wychowania fizycznego.

Program „Owoce w szkole" ma na celu zapobieganie wzrastającemu udziałowi osób z nadwagą i otyłością wśród dzieci, a także wzrostowi zachorowań na choroby cywilizacyjne spowodowane nieodpowiednią dietą, w tym niskim spożyciem owoców i warzyw. A zatem, cele i założenia programu „Owoce w szkole" są kompatybilne z treścią nowej podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej, dzięki czemu nauczyciele mogą wzbogacać program nauczania dwóch wymienionych wyżej obszarów edukacyjnych, o treści związane z odpowiednim odżywianiem się, ze szczególnym uwzględnieniem regularnego spożywania warzyw i owoców.

Działania określone w projekcie są spójne z nową podstawą programową edukacji wczesnoszkolnej, określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17) , która kładzie nacisk na kształtowanie właściwych postaw uczniów, w tym także prozdrowotnych.

Ważnym zadaniem szkoły jest edukacja zdrowotna, której celem jest kształtowanie u uczniów nawyku dbałości o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu. Program „Owoce w szkole" doskonale wpisuje się w nurt edukacji prozdrowotnej. Nowa podstawa programowa określa, na przykład, że uczeń kończący III klasę szkoły podstawowej zna podstawowe zasady racjonalnego odżywiania się i rozumie konieczność kontrolowania swojego stanu zdrowia. Zalecane warunki i sposób realizacji edukacji przyrodniczej na I etapie edukacyjnym stanowią, że wiedza przyrodnicza powinna być realizowana nie tylko na terenie szkoły, ale również w naturalnym środowisku poza szkołą, z uwzględnieniem zajęć w ogrodzie botanicznym, w gospodarstwie rolnym czy w zakładzie przetwórstwa owoców i warzyw.

Kolejnym, obok edukacji przyrodniczej, ważnym obszarem edukacyjnym na etapie edukacji wczesnoszkolnej jest wychowanie fizyczne. W podstawie programowej wskazano, że uczeń kończący I klasę wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia i że można im zapobiegać poprzez m.in. właściwe odżywianie się i aktywność fizyczną.

Projekt rozporządzenia zobowiązuje dyrektorów szkół do opracowania i przekazania informacji o zrealizowanych w danym roku szkolnym działaniach do dyrektora oddziału terenowego Agencji Rynku Rolnego, właściwego ze względu na miejsce położenia szkoły, na formularzu opracowanym i udostępnionym przez tę Agencję, w terminie do dnia 31 października roku szkolnego następującego po roku szkolnym, w którym realizowany był program „Owoce w szkole".

Opracowanie: Wojciech Kowalski, RPE WKP
Na podstawie: www.men.gov.pl, stan z dnia 11 kwietnia 2011 r.

 

Przydatne materiały:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17)

Pobierz projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu realizacji środków towarzyszących zapewnieniu skutecznego wykonania programu "Owoce w szkole"