Przepisy ustaw samorządowych nakazują składać oświadczenia majątkowe m. in. na 2 miesiące przed upływem kadencji. Do złożenia oświadczeń w tym terminie zobowiązani są:

  • radni rad gmin, wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast (art. 24h ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym ),
  • radni rad powiatów (art. 25c ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym ),
  • radni sejmików województw (art. 27c ust. 4 ustawy o samorządzie województwa ).


Zapisy ustaw samorządowych w kwestii składania oświadczeń na koniec kadencji są niewystarczająco precyzyjne. Po pierwsze, ustawodawca nie wyznaczył terminu, w oparciu o który należy dokonać oceny majątku, zatem należy przyjąć, że dane zamieszczone w oświadczeniu majątkowym muszą być aktualne na dzień sporządzenia i złożenia (gdyż jest to ten sam dzień) tego oświadczenia. Po drugie, termin złożenia oświadczenia jest wyznaczony na konkretny dzień, co wskazywałoby na niedopuszczalność złożenia dokumentu w innym dniu. Obecna kadencja kończy się z dniem 12 listopada 2010 r., zatem termin do złożenia oświadczenia to 12 września, przy czym jest to niedziela, co stwarza dodatkowe problemy. Pisaliśmy o tym również w: Termin złożenia oświadczenia majątkowego na koniec bieżącej kadencji organów samorządowych.

Termin złożenia oświadczeń

Ministerstwo spraw wewnętrznych i administracji zajęło stanowisko w sprawie terminu złożenia oświadczenia majątkowego w związku z upływem bieżącej kadencji władz samorządowych (opublikowane na stronie internetowej ministerstwa). Zdaniem MSWiA „należy zarekomendować składanie (…) oświadczeń w ostatnim dniu roboczym, poprzedzającym dzień 12 września 2010 r., chyba że urzędy zapewnią obsługę organu (któremu należy złożyć oświadczenie majątkowe) w dniach 11-12 września 2010 r. Niebudzącym zastrzeżeń potwierdzeniem zrealizowania ustawowego obowiązku będzie wówczas wpływ oświadczenia o stanie majątkowym do urzędu najpóźniej do dnia 12 września 2010 r.”

Jednocześnie jednak ministerstwo przyjmuje odstępstwo od tego zalecenia. Uznaje bowiem, że „w przypadkach, w których takie wykonanie ustawowego obowiązku nie jest możliwe wypada dopuścić stosowanie wykładni na korzyść osób zobowiązanych do złożenia oświadczenia majątkowego, tj. odpowiedniego uwzględnienia zasad, dotyczących obliczania terminów, wynikających z ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego lub też ustawy (…) Kodeks cywilny (...). W świetle ww. regulacji, jeżeli koniec terminu przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się najbliższy następny dzień powszedni (termin upływa pierwszego dnia po dniu ustawowo wolnym od pracy). W konsekwencji, za dopuszczalne należy uznać złożenie oświadczenia majątkowego w dniu 13 września 2010 r. bezpośrednio w odpowiednim urzędzie bądź też np.: nadanie go w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego (…). O zachowaniu terminu zrealizowania ustawowego obowiązku decydować będzie wówczas odpowiednio: data wpływu do urzędu bądź też data stempla pocztowego.”

Podsumowując można stwierdzić, że MSWiA dopuszcza składanie oświadczeń majątkowych od piątku 10 września (ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień 12 września) do poniedziałku 13 września (pierwszy dzień po dniu ustawowo wolnym od pracy, w którym upływa termin do złożenia oświadczenia).

Z treści stanowiska ministerstwa wynika też, że istnieje poważny problem związany ze stosowaniem przytoczonych regulacji. Ustawodawca powinien jak najszybciej znowelizować przepisy ustaw samorządowych, aby podobne sytuacje nie powtarzały się w przyszłości.


Na podstawie: www.mswia.gov.pl

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.)
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.)

Pisaliśmy o tym również:
Termin złożenia oświadczenia majątkowego na koniec bieżącej kadencji organów samorządowych