Nie tylko wójt i radni, ale także urzędnicy wydający decyzje administracyjne muszą ujawnić swój stan posiadania.

Coroczne oświadczenia majątkowe składa się do 30 kwietnia według stanu na 31 grudnia roku poprzedniego. Taki obowiązek ciąży w gminie na: wójcie, radnych, skarbniku i sekretarzu, zastępcach wójta, kierownikach gminnych jednostek organizacyjnych, osobach zarządzających i członkach organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz na tych urzędnikach, którzy w imieniu wójta wydają decyzje administracyjne. Wśród osób zobowiązanych do składania corocznych oświadczeń majątkowych nie będzie natomiast ani kierownika urzędu stanu cywilnego, ani jego zastępcy. Jednak zarówno zastępcy kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, jak i kierownik USC są pracownikami samorządowymi zatrudnionymi na stanowiskach urzędniczych (kierowniczych). Mogą zatem zostać wezwani do złożenia oświadczenia majątkowego w trybie art. 32 ustawy o pracownikach samorządowych. Oświadczenia majątkowe składa się na specjalnych formularzach. Zostały one określone w rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów z 26 lutego 2003 r. (Dz. U. Nr 34, poz. 282). Oświadczenie takie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Prawnicy podkreślają, iż w interesie składającego leży więc wypełnienie wszystkich rubryk formularza oświadczenia majątkowego zgodnie z prawdą, dokładnie i zupełnie.

Opracowanie: Anna Dudrewicz
Źródło: Rzeczpospolita, 11 kwietnia 2011 r.