Pytanie:
Do tej pory w szkole, organ prowadzący w arkuszu organizacyjnym zatwierdzał do realizacji zajęcia dodatkowe dla uczniów, np. zajęcia wyrównawcze, kółka zainteresowań, zajęcia muzyczne. Były to zajęcia płatne, przydzielane konkretnemu nauczycielowi zgodnie z jego kwalifikacjami jako godziny ponadwymiarowe. Pytając w okolicznych gminach dowiedziałam się, iż organy prowadzące nadal finansują zajęcia dodatkowe dla uczniów.

Chciałabym uzyskać odpowiedź na pytanie, czy na podstawie aktualnych przepisów oświatowych organ prowadzący może, czy też nie finansować zajęcia dodatkowe jak kółka, zajęcia wyrównawcze, muzyczne itp., które nie są obowiązkowymi zajęciami jak np. matematyka, przyroda, język polski itp.?
Jakie przepisy regulują zasadę finansowania takich zajęć dodatkowych?

Odpowiedź:
Organ prowadzący może finansować dodatkowe zajęcia dla uczniów. Przepisy w tym zakresie nie zmieniły się.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty – dalej u.s.o.; podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły między innymi: zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów.
Szkoły mają obowiązek udzielać pomocy psychologiczno-pedagogicznej i organizować ją na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach – dalej r.p.p.p. Zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest udzielana między innymi w formie: zajęć rozwijających uzdolnienia oraz zajęć dydaktyczno-wyrównawczych.

Również rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek – dalej r.w.w.sz.p.; odnosi się do zajęć wyrównawczych i zajęć rozwijających zainteresowania. Część II pkt 6 załącznika do r.w.w.sz.p. – "Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji": W szkole lub placówce rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe, sposoby uczenia się oraz sytuację społeczną każdego ucznia. Zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne organizowane dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych są odpowiednie do rozpoznanych potrzeb każdego ucznia.

Na podstawie art. 5 ust. 7 u.s.o. do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności:
- zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
- zapewnienie warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym;
- wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych

Z powyższych zapisów wynika, że szkoły powinny prowadzić zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia rozwijające uzdolnienia i zainteresowania uczniów, a organ prowadzący powinien je finansować jako zadania statutowe szkoły. 

LEX Prawo Oświatowe
Artykuł pochodzi z programu LEX Prawo Oświatowe
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami