Z dniem 12 lipca 2014 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 10 czerwca 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 856) .


Podstawowym celem nowelizacji jest wprowadzenie do znowelizowanego rozporządzenia przepisów dotyczących umieszczania w pasach drogowych dróg publicznych kanałów technologicznych. Obowiązek budowy kanałów technologicznych został nałożony ustawą z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych ( Dz.U. Nr 106, poz. 675, ze zm.).

Zgodnie ze zmianą wprowadzoną przez ww. ustawę do art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013, poz. 260, ze zm.), zarządca drogi w trakcie budowy lub przebudowy drogi jest obowiązany zlokalizować kanał technologiczny w pasie drogowym: 1) dróg krajowych; 2) pozostałych dróg publicznych, chyba że w terminie 60 dni od dnia ogłoszenia informacji o zamiarze rozpoczęcia budowy lub przebudowy nie zgłoszono zainteresowania udostępnieniem kanału technologicznego.


Zmiany wprowadzone w drodze omawianej nowelizacji w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430, ze zm.) obejmują:
- doprecyzowanie przepisu określającego zakres przedmiotowy nowelizowanego aktu prawnego poprzez wskazanie, że przepisy rozporządzenia stosuje się przy projektowaniu, budowie oraz przebudowie dróg publicznych i związanych z nimi urządzeń budowlanych, a także przy projektowaniu i budowie urządzeń niezwiązanych z drogami publicznymi, sytuowanych w ich pasach drogowych,
- wprowadzenie definicji "kanału technologicznego" ("kanał technologiczny, o którym mowa w ustawie o drogach publicznych"),
- zmianę definicji "zjazdu publicznego" poprzez zaliczenie do publicznych zjazdów z dróg, obok zjazdów do określonych obiektów, w których prowadzona jest działalność gospodarcza, również zjazdów do obiektów, w których prowadzona jest działalność o charakterze użyteczności publicznej,
- uzupełnienie o ulice klasy Z wyliczenia dotyczącego ulic, na których dopuszcza się inne parametry zatoki autobusowej dostosowane do wymiarów pojazdów, dla których jest przeznaczona,
- dodanie w dziale IV po rozdziale 4 rozdziału 4a "Kanały technologiczne w pasie drogowym", regulującego warunki sytuowania kanałów technologicznych w pasach drogowych dróg publicznych.


Zgodnie z przepisem przejściowym do realizacji inwestycji drogowych, dla których przed dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia zostało wszczęte postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na projekt, wykonawstwo lub projekt i wykonawstwo, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Przydatne materiały:
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 10 czerwca 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 856)