Pierwszy etap prac modernizacyjnych prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe potrwa do lipca 2018 roku i zakłada wyłączenie ruchu kolejowego na trasie Września – Konin. Podczas remontu pociągi dalekobieżne pojadą objazdami. Z myślą o pasażerach pociągów regionalnych wprowadzona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza.

Wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak oraz Marek Nitkowski z zarządu Kolei Wielkopolskich zapewnili w piątek na konferencji prasowej, że transport zastępczy został przygotowany w taki sposób, by w jak największym stopniu zminimalizować niedogodności dla podróżnych.

Jankowiak powiedział, że w ciągu doby z dotychczasowego połączenia kolejowego na tej trasie korzysta ponad 5 tys. osób i dla takiej liczby trzeba było zorganizować komunikację zastępczą. Liczba połączeń autobusowych będzie taka sama jak liczba połączeń kolejowych. W godzinach szczytu w trasę wyruszy jednocześnie kilka autobusów.

Wprowadzone zostaje także połączenie Poznań – Konin, gdzie pasażerowie pojadą autostradą bez zatrzymywania się na przystankach pośrednich. Jankowiak podał, że obecnie w podróż koleją między Poznaniem a Koninem codziennie udaje się ok. 800 osób.

Przejazd komunikacją zastępczą zabierze więcej czasu. Obecnie pociąg z Poznania do Konina jedzie ok. 90 minut. Autobus bezpośredni pokona tę trasę w ok. 100 minut, zaś przejazd pociągiem do Wrześni i dalej autobusem zabierze w sumie ponad 160 minut. Sam czas podróży autobusowej między Koninem a Wrześnią wyniesie ok 90-100 minut; pociąg pokonuje tę trasę w nieco ponad 40 minut.

Stacje i przystanki na trasie w Koninie, Cieninie, Słupcy, Otocznej i we Wrześni przygotowano przy stacjach kolejowych. W miejscowościach Kawnice, Strzałkowo, Wólka i Gutowo Wielkie przystanki znajdować się będą przy drodze krajowej nr 92. W Golinie i Cieninie Kościelnym przystanki zlokalizowano na terenie miejscowości.

Autobusowa komunikacja zastępcza nie będzie obsługiwała przystanku kolejowego Konin Zachód.

Marek Nitkowski z Kolei Wielkopolskich powiedział, że wszystkie autobusy obsługujące autobusową komunikację zastępczą między Koninem a Wrześnią będą niskopodłogowe i klimatyzowane. Będą też oznaczone logo regionalnego przewoźnika.

"Dotychczas między Wrześnią a Koninem jeździło 17 par pociągów – tyle jest kursów autobusów. W każdym kursie, w zależności od zapotrzebowania, będzie odpowiednia liczba autobusów – od jednego do pięciu. W razie potrzeby liczba autobusów może dodatkowo wzrosnąć" – podał Nitkowski.

W tygodniu roboczym między Wrześnią a Koninem codziennie będzie kursowało ponad 80 autobusów. W soboty będzie ich ponad 70, zaś w niedziele i święta - ponad 60.

Zastępcza komunikacja autobusowa zacznie obowiązywać od poniedziałku, od ok. południa.

Koleje Wielkopolskie przygotowały i dystrybuują broszury informacyjne. Informacji można szukać też na stronie internetowej przewoźnika.

Nitkowski poinformował, że przygotowanie komunikacji zastępczej na najbliższy rok spowoduje, że koszt obsługi połączeń na tej trasie będzie droższy o ok. 15 mln zł. Wicemarszałek wielkopolski Wojciech Jankowiak przyznał, że cały czas trwają negocjacje między PKP PLK a wielkopolskim samorządem w kwestii płatności za organizację komunikacji zastępczej.

W ramach modernizacji trasy Poznań – Warszawa, między czerwcem 2017 r. a lipcem 2018 r. zaplanowano zamknięcie 60-km odcinka Podstolice - Konin. Od lipca 2018 r. do czerwca 2019 r. najcięższe prace modernizacyjne będą prowadzone na zamkniętym dla ruchu odcinku Konin - Barłogi o długości ok. 40 km. Na pozostałych odcinkach prace będą prowadzone przy zamknięciach jednotorowych.

Według PKP PLK, równoczesne prace na dwóch torach pozwolą skrócić czas robót budowlanych z 51 do 24 miesięcy.

Modernizacja obejmie w sumie 366 km torów, z czego 260 km torów zostanie całkowicie zmodernizowanych. Przebudowanych zostanie 660 km sieci trakcyjnej, 17 przejazdów kolejowo-drogowych i ponad 130 obiektów inżynieryjnych.

Według PKP PLK, realizacja inwestycji skutkować będzie zwiększeniem komfortu obsługi podróżnych, skróceniem czasu podróży w relacjach regionalnych i zwiększeniem poziomu bezpieczeństwa. Zwiększy się przepustowość linii, co przełoży się na większą liczbę kursów pociągów. Dzięki modernizacji powstaną bezkolizyjne skrzyżowania, będzie też możliwy sprawniejszy niż dotąd przewóz towarów dłuższymi pociągami.

PKP Intercity podało, że w związku z modernizacją od 11 czerwca składy kursujące między Warszawą a Poznaniem pojadą przez Gniezno i Inowrocław. Między stolicą Wielkopolski i kraju jeździć będzie 12 par pociągów. Zostanie też uruchomiony skład relacji Warszawa–Konin, który będzie skomunikowany z autobusem ze Słupcy.

Czas przejazdu między Warszawą a Poznaniem wydłuży się od ok. 40 minut do ponad godziny. Pewną rekompensatę dla podróżnych stanowić ma większa niż dotąd pula biletów w promocyjnych cenach. PKP Intercity uruchamia też zastępczą komunikację autobusową między Kutnem, Kołem a Koninem, oraz między Wrześnią a Gnieznem.

Projekt "Modernizacja linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa - Poznań - pozostałe roboty, odcinek Sochaczew - Swarzędz" ma kosztować ok. 2,6 mld zł. Dofinansowanie unijne przekracza 1,95 mld zł. E-20 to linia kolejowa o znaczeniu międzynarodowym i jeden z najważniejszych szlaków w województwie wielkopolskim. (PAP)