Budowa nowego mostu heleńskiego wraz z przebudową układu komunikacyjnego po obu stronach rzeki będzie się wiązała z całkowitym zamknięciem dla ruchu samochodowego starej przeprawy, która następnie zostanie rozebrana. Dlatego sądecki przewoźnik, aby utrzymać połączenie między obiema częściami miasta, chce wykorzystać przebiegającą przez nie linię kolejową.

Zgodnie z planami szynobusy przystosowane do przewozu co najmniej 100 osób będą jeździć między przystankami Nowy Sącz Dworzec Główny – Nowy Sącz Miasto – Nowy Sącz Chełmiec 15 razy w ciągu dnia od 2 stycznia 2018 r. Kursy będą się odbywać od godziny 6 do 18.

Jak powiedział PAP we wtorek wiceprezes MPK Sławomir Rybarski, termin uruchomienia kursów może się zmienić, bo będzie on skoordynowany kilka dni przed zamknięciem starego mostu heleńskiego. Zgodnie z warunkami przetargu umowa z przewoźnikiem zostanie zawarta na rok, przy czym w przypadku zbyt małego zainteresowania ze strony pasażerów zamawiający zastrzegł sobie prawo rozwiązania umowy po pół roku.

W przetargu oferty złożyło dwóch przewoźników: Przewozy Regionalne Oddział Małopolski z ceną 397 tys. zł netto oraz firma SKPL Cargo z ceną ponad 1,5 mln zł netto.

Budowa nowego tzw. mostu heleńskiego na Dunajcu wraz z przebudową układu komunikacyjnego po obu stronach rzeki rozpoczęła się w zeszłym miesiącu. Inwestycja będzie kosztować prawie 76,5 mln zł.

Nowa przeprawa zastąpi wysłużony stary most heleński, który znajduje się w fatalnym stanie technicznym. Most leżący w ciągu drogi krajowej nr 75 i 28 stanowi jedną z najważniejszych przepraw w Nowym Sączu.

Zakres inwestycji obejmuje kompletną przebudowę mostu na Dunajcu, polegającą na całkowitej rozbiórce istniejącego obiektu i budowie w jego miejsce nowego, dwuprzęsłowego mostu. Droga krajowa nr 75 i 28, w ciągu której jest zlokalizowany most, zostanie dostosowana do parametrów odpowiadających klasie GP (główna przyspieszona). Przeprawa przez Dunajec będzie mieć cztery pasy ruchu i ścieżkę rowerową.

Zaplanowano też modernizację istniejących skrzyżowań w rejonie ulic Bulwar Narwiku - Legionów - Tarnowska i ulic Krakowska - Dunajcowa - Starowiejska, gdzie powstaną dwa ronda ułatwiające wjazd na nowy most. Zakończenie prac przewidziane jest na styczeń 2019 r.

Zdaniem władz miasta, inwestycja ta rozwiąże problemy komunikacyjne w centrum Nowego Sącza. Miasto otrzymało na realizację inwestycji dotację z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.(PAP)