We wtorek senacka Komisja Infrastruktury zajmowała się ustawą o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw, którą Sejm uchwalił 16 czerwca br. Senatorowie pozytywnie zaopiniowali nowelizację ustawy. Senator Artur Dunin z KO zaproponował dwie poprawki: jedna zwiększająca kwotę dopłat dla organizatorów publicznych przewozów autobusowych z 3 zł do 5 zł do 1 wozokilometra, a w przypadku związków powiatowo - gminnych do 6 zł. Obie poprawki zostały negatywnie zaopiniowane przez stronę rządową i senatorów.

Senaccy prawnicy zwrócili jednak uwagę, że ustawa nowelizująca obejmuje zakresem innych 14 ustaw, które nie łączą się tematycznie: z obszaru transportu kolejowego, drogowego, lotniczego. Zdaniem Biura Legislacyjnego Senatu, niespełniony został więc wymóg, by mogły być procedowane łącznie.

Czytaj również: Dofinansowanie linii autobusowych zwiększone do 1 mld zł - Sejm uchwalił ustawę

Najważniejsze zmiany, jakie wprowadza ustawa

Jak podała PAP, obecna na posiedzeniu komisji Renata Rychter, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury podkreśliła, że najistotniejsze zmiany, jakie wprowadza ustawa, to zwiększenie środków w zakresie przychodów Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA)o charakterze użyteczności publicznej. - Począwszy od 2024 r. ustawa zakłada zwiększenie puli środków na dofinasowanie linii użyteczności publicznej z kwoty 800 mln do kwoty 1 mld zł, a zatem mamy zwiększenie o 25 proc. puli środków przez zwiększenie wydatków z budżetu państwa z 200 mln do kwoty 400 mln zł - poinformowała Rychter. I wyjaśniała, że zwiększenie środków funduszu "było wynikiem postulatów podmiotów, które stawały się beneficjentami tego narzędzia". - W 2023 r. mamy aż 6,5 tys. linii komunikacyjnych, które dofinansowano ze środków z FRPA. Zaczynaliśmy w 2019 r, od około 1,2 tys. linii komunikacyjnych, które w ten sposób zostały dofinasowane - zaznaczyła Rychter. I dodała, że około 19,9 mln zł środków pozostaje jeszcze niewykorzystanych.

Czytaj też w LEX: Ulgi w przewozach w publicznym transporcie zbiorowym >>

Rychter dodała, że ustawa daje możliwość zwiększenia środków funduszu kolejowego o wpływy ze skarbowych papierów wartościowych i wprowadza rozwiązania mające na celu usprawnienie inwestycji kolejowych m.in. poprzez uregulowanie tytułu prawnego do nieruchomości, które są zajęte pod drogi budowlane czy przebudowywane w ramach inwestycji kolejowych, a także daje możliwość PKP SA zamiany nieruchomości z jednostkami samorządu terytorialnego, czy państwowymi osobami prawnymi.

Zdaniem przedstawicielki MI, nowelizacja przepisów w zakresie lotnictwa cywilnego zwiększy natomiast bezpieczeństwo w transporcie lotniczym cywilnym. Zwróciła uwagę, że możliwe będzie zrealizowanie kamieni milowych ujętych w KPO, a dotyczących reform kolei i lotnictwa.

Czytaj też w LEX: Dopuszczalność skargi sądowoadministracyjnej związanej z wykonywaniem publicznego transportu zbiorowego >>