Przepis art. 379 par. 1 Kodeksu wyborczego zobowiązuje Ministra Finansów do podwyższenia, w drodze rozporządzenia, kwoty wydatków komitetu wyborczego w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego w przypadku wzrostu wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem o ponad 5 proc., w stopniu odpowiadającym wzrostowi tych cen. Wskaźnik wzrostu cen ustala się na podstawie komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego ogłaszanego w „Monitorze Polskim” do 20. dnia pierwszego miesiąca każdego kwartału.
Zgodnie z tymi danymi ceny towarów i usług konsumpcyjnych w II kwartale 2025 r. były wyższe niż w I kwartale 2024 r. o 5,8 proc. O tyle samo wzrosły też limity wydatków na kampanię.
Przeczytaj także: Komitet wyborczy, prowadząc kampanię, nie może przekroczyć limitu wydatków
Od 22 listopada 2025 roku, zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów i gospodarki z 28 października 2025 r. kwota wydatków wygląda następująco:
- rady gminy w gminach liczących do 40 tys. mieszkańców: 1 514,56 zł (wzrost o 83,03 zł);
- rady gminy w gminach liczących powyżej 40 tys. mieszkańców oraz w wyborach do rad dzielnic miasta stołecznego Warszawy: 1 817,55 zł (więcej o 99,64 zł);
- rady powiatu: 3634, 95 (wzrost o 199,27 zł);
- rady miasta w miastach na prawach powiatu: 5452,42 zł (więcej o 298,90 zł);
- sejmiku województwa: 9087,37 zł (więcej o 498,17 zł).
Kwoty będące podstawą obliczenia limitu wydatków, związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej kandydata na wójta nie podlegają podwyższeniu.
Łączny limit wydatków komitetu wyborczego jest sumą składników wynikających z obliczenia limitu na podstawie rejestracji list kandydatów na radnych i limitu obliczonego na podstawie rejestracji kandydatów na wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) zgłoszonych przez dany komitet.
Komitety powinny uwzględnić te kwoty w czasie finansowania kampanii wyborczej kandydatów do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego.
Cena promocyjna: 44.1 zł
|Cena regularna: 49 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 34.3 zł








