Jak wynika z badań NIK obowiązujący w latach 2013-2014 system finansowania ulg na przejazdy komunikacją autobusową i kolejową funkcjonował na ogół prawidłowo. We wspomnianym okresie skontrolowane urzędy marszałkowskie przekazały przewoźnikom autobusowym środki w kwocie 436 mln zł. W sprawozdaniu z badania NIK zwrócił jednak uwagę na małą ilość kontroli przeprowadzonych przez urzędy marszałkowskie u niektórych przewoźników autobusowych otrzymujących dopłaty. W latach 2013-2014 Kujawsko-Pomorski Urząd Marszałkowski skontrolował jedynie 4 z 36 przewoźników autobusowych. Jeszcze gorszym wynikiem może pochwalić się Wielkopolski Urząd Marszałkowski, który to nie sprawdził żadnego z 88 przewoźników przez co pozostawił prawidłowość wykorzystania dużej ilości przekazanych środków bez wymaganej, bezpośredniej weryfikacji.

Z przeprowadzonej przez NIK kontroli wynika ponadto, że w niektórych urzędach dochodziło do niedotrzymywania wynikających z umów z przewoźnikami terminów przekazywania dopłat (Dolnośląski i Wielkopolski Urząd Marszałkowski) czy też dopuszczania do nieterminowego składania przez przewoźników wniosków. W rezultacie dochodziło do istnienia okresów bezumownych (wynoszących od 24 do 35 dni), za które przewoźnicy (pomimo braku umów) otrzymywali dopłaty. W opinii NIK urzędy marszałkowskie w bardzo różny sposób podchodziły do kwestii ujmowania wydatków z tytułu dopłat do ulgowych biletów w prowadzonej ewidencji księgowej oraz sprawozdawczości budżetowej. Zdaniem NIK konieczne wydaje się podjęcie przez Ministra Finansów pewnych działań, które miałyby na celu doprowadzenie do jednolitego ujmowania tego rodzaju wydatków.

Powyższe nieprawidłowości skłoniły NIK do wysłania urzędom marszałkowskim wniosków dotyczących systematycznych oraz planowych działań związanych z kontrolą u przewoźników autobusowych. Najwyższa Izba Kontroli zwróciła również uwagę na potrzebę podjęcia przez Ministra Finansów odpowiednich działań w celu jednolitego ujmowania przez urzędy wydatków z tytułu dopłat do ulgowych biletów w ewidencji finansowo-księgowej, a w rezultacie również w sprawozdawczości budżetowej.

(nik.gov.pl)
 

LEX Samorząd Terytorialny
Artykuł pochodzi z programu LEX Samorząd Terytorialny
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami