Jak pisze Jan Mołodecki, Przewodniczący Zarządu Związku Gmin Lubelszczyzny, środki te corocznie wspomagają m.in. realizację bieżących działań naprawczych, remontowych a także niwelowanie skutków niespodziewanych zdarzeń losowych dotyczących obiektów szkolnych. Tak drastyczne zmniejszenie dostępnych środków (o ponad połowę) w sposób negatywny odbije się na realizacji zobowiązań samorządów jako organów prowadzących.
Związek jako przedstawiciel samorządów wyraża obawy, że przyszłoroczne zobowiązania organów prowadzących wynikające choćby z poddania obowiązkowi szkolnemu uczniów od lat 6, wiążące się z koniecznością zabezpieczenia odpowiedniej bazy edukacyjnej, mogą doprowadzić do poważnego zagrożenia realizacji powyższych zadań ze względu na niewystarczający poziom dostępnych dodatkowych środków finansowych. Wieloletnia praktyka wskazuje, że fundusze te dla wielu gmin są znaczącym źródłem wspomagającym realizację zadań z zakresu gminnej edukacji publicznej, szczególnie istotnym w kontekście postępującego zmniejszania się możliwości JST w zakresie zabezpieczenia własnych środków na realizację zadań i zadłużania się na rzecz realizacji inwestycji.

Jednocześnie coraz częściej występujące szkody w obiektach oświatowych, wywołane gwałtownymi zjawiskami atmosferycznymi (powodzie, huraganowe wiatry, podtopienia) powodują trudne do przewidzenia w momencie konstruowania budżetów JST koszty remontów, czy też niejednokrotnie odbudowy w/w obiektów. W związku z tym rezerwa subwencji oświatowej jest niezastąpionym instrumentem finansowym pozwalającym na sprawne wykonanie prac pozwalających na właściwe korzystanie z budynków szkół.

Zarząd Związku Gmin Lubelszczyzny popiera stanowiska innych korporacji zrzeszających JST, w tym Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski, wyrażone w powyższej kwestii i opowiada się za utrzymaniem części oświatowej subwencji ogólnej na dotychczasowym poziomie.