Wchodząca w życie 19 października br. nowelizacja ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907) wprowadza spore zmiany w zamawianiu usług niepriorytetowych. Mowa tutaj o postępowaniach na szkolenia, obsługę prawną, usługi ochroniarskie, hotelowe czy zdrowotne, które to właśnie stanowią przykłady usług niepriorytetowych.

Jak pisze "DGP", nowa procedura nabywania usług niepriorytetowych poniżej tzw. progów unijnych (134 tys. euro dla administracji centralnej, 207 tys. euro dla samorządów) jest maksymalnie uproszczona (art. 5a p.z.p.). Jej głównym celem jest zagwarantowanie konkurencyjności. Zamówienia mają być udzielane „w sposób przejrzysty, obiektywny i niedyskryminacyjny”. Niezbędne jest opublikowanie ogłoszenia w BIP wskazującego termin składania ofert, opis przedmiotu zamówienia oraz kryteria, które zadecydują o wyborze. Po zawarciu umowy w internecie ma być umieszczana informacja, kto zajmie się realizacją zleconej usługi.

Zamawiający sam określi procedurę udzielenia zamówienia na usługi niepriorytetowe>>

Jednak, mimo odformalizowania zamówień, należy pamiętać iż do p.z.p. nie została wprowadzona regulacja przewidująca generalne wyłączenie stosowania jej przepisów do zamówień udzielanych na podstawie postępowania określonego przez zamawiającego na podstawie art. 5a p.z.p.

Co za tym idzie, jeśli dany przepis nie został uregulowany odmiennie w procedurze wskazanej w art. 5a p.z.p., to trzeba go stosować. Zamawiający musi mieć zatem na uwadze przepisy dotyczące komisji przetargowej czy konieczności wyłączania się z niej w przypadku konfliktu interesów. Trzeba też przestrzegać wymogów dotyczących opisu przedmiotu zamówienia, szacowania jego wartości, sporządzania protokołu z postępowania. W grę wchodzą również obowiązki dotyczące uwzględniania udzielonych w tej szczególnej procedurze zamówień w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach.

Resztę zasad udzielania zamówień na usługi niepriorytetowe zamawiający kształtuje samodzielnie, przy zastosowaniu reguł z art. 5a p.z.p. Chodzi tutaj chociażby o ogłoszenia czy kryteria ocenne. Zamawiający może również uwzględnić inną kolejność etapów postępowania niż ta jaką określa p.z.p., dopuszczając np. negocjacje w trakcie tej procedury. Zamawiający może także samodzielnie określać warunki udziału w postępowaniu i dokumenty na potwierdzenie spełnienia tych warunków.

Jeśli natomiast chodzi o usługi prawnicze to sytuacja, zasadniczo się nie zmienia. W p.z.p. pozostał bowiem art. 5 ust. 1b p.z.p., który nadal pozwala stosować w takich przypadkach tryb zamówienia z wolnej ręki czy negocjacji bez ogłoszenia.

UZP: Wykreślenie art. 5 ust. 1a p.z.p. było celową zmianą>>

Skreślono za to art. 5 ust. 1a p.z.p., co jak podkreślał UZP było zabiegiem celowym. W konsekwencji powyżej progów unijnych zamawiający musi zastosować pełną procedurę jak przetarg nieograniczony, żeby udzielić zamówienia na usługi niepriorytetowe. Od 19 października, zamówienie z wolnej ręki lub w trybie negocjacji bez ogłoszenia jest dopuszczalne dopiero po spełnieniu ogólnych przesłanek wymienionych w art. 62 lub art. 67 p.z.p.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna