Pytanie pochodzi z programu Serwis Prawa Pacy i Ubezpieczeń Społecznych.

Czy na stanowiska administracyjne w nowo tworzonym zespole szkół publicznych wymagane jest przeprowadzenie konkursów (główna księgowa, referent kadrowy, referent finansowy, sekretarz szkół)?
Czy są to pracownicy samorządowi?

Odpowiedź

Konieczne jest ogłoszenie konkursu na wszystkie wymienione w pytaniu stanowiska, poza sekretarzem szkoły.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 5d ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty, status prawny pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego określają przepisy o pracownikach samorządowych. I tak, art. 4 ust. 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych – dalej u.o.p.s. wskazuje, że pracownicy samorządowi są zatrudniani na stanowiskach:
1. urzędniczych, w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych,
2. doradców i asystentów,
3. pomocniczych i obsługi.

Z kolei art. 11 ust. 1 u.o.p.s. stanowi, że nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze stanowiska urzędnicze, jest otwarty i konkurencyjny. Wykaz stanowisk z podziałem na odpowiednie ich kategorie oraz minimalne wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania pracy na poszczególnych stanowiskach wskazuje załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych – dalej r.w.p.s. Zgodnie z tym wykazem, w grupie stanowisk urzędniczych plasuje się główny księgowy i referent. Funkcję sekretarza szkoły ustawodawca zakwalifikował do stanowisk pomocniczych i obsługi, nie ma zatem obowiązku ogłaszania na nie konkursu.

Warto jeszcze dodać, że w kwestii minimalnych wymagań stawianych osobie kandydującej na stanowisko głównego księgowego, r.w.p.s wskazuje na konieczność stosowania odrębnych przepisów. Chodzi tu o art. 54 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, stanowiący, że głównym księgowym może być osoba która:
1. ma obywatelstwo państwa członkowskiego UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego EFTA, chyba, że odrębne ustawy uzależniają zatrudnienie w jednostce sektora finansów publicznych od posiadania obywatelstwa polskiego,
2. ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,
3. nie była prawomocnie skazana za przestępstwo przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko działalności instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego, przeciwko wiarygodności dokumentów lub za przestępstwo skarbowe,
4. posiada znajomość języka polskiego w mowie i w piśmie w zakresie koniecznym do wykonywania obowiązków głównego księgowego,
5. odnośnie wykształcenia i doświadczenia zawodowego spełnia jeden z poniższych warunków:
a. ukończyła ekonomiczne jednolite studia magisterskie, ekonomiczne wyższe studia zawodowe, uzupełniające ekonomiczne studia magisterskie lub ekonomiczne studia podyplomowe i posiada co najmniej 3-letnią praktykę w księgowości,
b. ukończyła średnią, policealną lub pomaturalną szkołę ekonomiczną i posiada co najmniej 6-letnią praktykę w księgowości,
c. jest wpisana do rejestru biegłych rewidentów na podstawie odrębnych przepisów,
d. posiada certyfikat księgowy uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub świadectwo kwalifikacyjne uprawniające do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, wydane na podstawie odrębnych przepisów.


Pytanie pochodzi z programu Serwis Prawa Pacy i Ubezpieczeń Społecznych.