Jak można przeczytać na stronach Fundacji „celem badania jest określenie czasu prezentacji oraz sposobu prezentacji poszczególnych komitetów wyborczych w głównych wydaniach serwisów informacyjnych 16. regionalnych ośrodków Telewizji Polskiej oraz w głównych wydaniach serwisów informacyjnych dwóch anten ogólnokrajowych: TVP1 („Wiadomości”, g. 19.30) oraz TVP2 („Panorama”, g. 18.00), w okresie poprzedzającym wybory samorządowe”.

Monitoring prowadzony jest w dwóch okresach: od 1 do 19 listopada 2010 r. oraz od 22 listopada do 03 grudnia 2010 r. przed ponownym głosowaniem w wyborach wójtów, burmistrzów i prezydentów miast w gminach, gdzie będzie ono miało miejsce. Składa się on z części ilościowej, czyli pomiaru czasu prezentacji na antenie komitetów wyborczych i osób skojarzonych z komitetami, a także części jakościowej, gdzie oceniany jest (przez grupę specjalistów) kontekst, w jakim przedstawiane są konkretne komitety wyborcze. Ocenę jakościową kończy nadanie oceny: neutralnej, negatywnej lub pozytywnej.

Efektem monitoringu będzie ranking komitetów wyborczych pod względem długości prezentacji na antenie badanych mediów wraz oraz kontekst prezentacji. Przed publikacją rankingu prezentowane będą raporty częściowe z monitoringu mediów. Ich wyniki zostaną zebrane w raporcie końcowym po zakończeniu badania.

Szczegółowe informacje o akcji znajdują się na stronie Fundacji Batorego.