Wiceprezydent Łodzi Marek Cieślak przypomniał, że już od kilku miesięcy funkcjonuje regularne towarowe połączenie kolejowe z Chengdu do Łodzi. Pociągi pokonują trasę liczącą prawie 10 tys. km w ciągu 12-14 dni. To szybciej, niż dostarczenie kontenerów do Europy drogą morską, co zajmuje nawet do 45 dni. Trasa pociągu przebiega przez Kazachstan, Rosję i Białoruś. Pociąg z kontenerami z Chin przyjeżdża na stację Łódź Olechów, skąd towary są rozwożone do centrów logistycznych w Polsce i w Europie.

Zdaniem Cieślaka to połączenie kolejowe, które - jak mówił - można nazwać "jedwabnym szlakiem", tworzy most między Chinami a Europą. W tym roku zrealizowanych będzie 25 takich połączeń. W przyszłym roku ma być ich 44. "Jesteśmy też +hubem+ tej części Europy, a Chengdu tę rolę pełni w zachodnich Chinach" - dodał.

Według wiceprezydenta rozwój tego połączenia jest tylko pretekstem do dalszej współpracy, nie tylko gospodarczej, ale również edukacyjnej czy kulturalnej. Cieślak zwrócił uwagę, że współpracę obu miast wspiera polski rząd i Chińska Republika Ludowa.

Potwierdził to pierwszy wiceprezydent Chengdu Zhu Zhihong, który mówił, że dzięki połączeniu kolejowemu z Łodzią "kontakty bardzo zyskały na intensywności". Zaznaczył również, że Chengdu i Łódź to dwa bardzo silne centra logistyczne.

W czwartek władze Łodzi i województwa podpisały także list intencyjny w sprawie utworzenia w Chengdu wspólnego biura regionalnego.

Chengdu to stolica Syczuanu na zachodzie Chin. Miasto liczy 14 mln mieszkańców, jest ważnym ośrodkiem międzynarodowych firm działających w Chinach. Chińskie władze wyznaczyły stolicy Syczuanu rolę centrum logistycznego, handlowego, finansowego, naukowego i technologicznego zachodniej części kraju. Jest to także jej główny węzeł transportowy.