Istniejący od ponad ćwierćwiecza, zrzeszający obecnie 29 gmin KZK GOP to największy z trzech dotychczasowych organizatorów komunikacji miejskiej w centralnej części woj. śląskiego.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych przez blisko 2,3 mln osób. Ma zajmować się m.in. transportem i planowaniem przestrzennym.
W listopadzie ub. roku GZM przyjęła uchwałę ws. utworzenia Zarządu Transportu Metropolitalnego. To jednostka metropolii zarządzająca komunikacją miejską, która docelowo zastąpi dotychczasowych jej organizatorów. W ostatnich miesiącach przedstawiciele GZM sygnalizowali, że może to nastąpić z początkiem 2019 r.
We wtorek rzeczniczka KZK GOP Anna Koteras poinformowała PAP, że tego dnia zgromadzenie tej organizacji przyjęło uchwałę ws. wyrażenia intencji przekazania wszelkich praw i obowiązków ze skutkiem na dzień 1 stycznia 2019 r. na rzecz GZM – zważywszy, że zakres działalność KZK GOP jest tożsamy z realizacją ustawowych zadań związku metropolitalnego.
W uchwale zawarto m.in. zapis, że GZM stanie się stroną w dotychczasowych stosunkach pracy wszystkich pracowników KZK GOP – zgodnie z art. 23 Kodeksu pracy. Plan przekazania praw i obowiązków zarząd KZK GOP ma opracować do końca marca br.
Na początku stycznia br. zarząd GZM zdecydował z kolei o udzieleniu pełnomocnictwa do dokonywania wymaganych czynności rejestracyjnych, ewidencyjnych oraz z zakresu prawa pracy związanych z utworzeniem Zarządu Transportu Metropolitalnego. Pełnomocnictwa tego udzielono Markowi Koplowi, dotąd wiceprzewodniczącemu KZK GOP i jego dyrektorowi ds. finansowych.
Od stycznia br. na terenie całej Metropolii obowiązuje jedna taryfa komunikacji miejskiej dla biletów krótkookresowych (w miejsce taryf dotychczasowych organizatorów), a także bezpłatne przejazdy do 16. roku życia. Taryfę i bezpłatne przejazdy wprowadzono na gruncie porozumienia z obecnymi organizatorami (prócz KZK GOP to MZK Tychy oraz MZKP Tarnowskie Góry). Wspólna taryfa biletów okresowych ma obowiązywać od II kw. br.
Zarząd Transportu Metropolitalnego chce jeszcze przed wakacjami samodzielnie uruchomić komunikację autobusową do lotniska Katowice w Pyrzowicach. Autobusy miałyby jeździć co godzinę z Gliwic oraz Tychów – przez Katowice i Sosnowiec. Koszt przejazdu ma być równy planowanej cenie metropolitalnego sieciowego biletu dobowego.
Do metropolitalnej sieci komunikacyjnej w dalszej perspektywie ma zostać również włączona kolej.(PAP)