"Zakup jest jednym z elementów grupy projektów BiT City, najpoważniejszego przedsięwzięcia infrastrukturalnego w regionie kujawsko-pomorskim, łączącego szybką kolej między stolicami województwa oraz powiązane z nią systemy transportu publicznego w Bydgoszczy i Toruniu. Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz zaoferowały nam tabor za najkorzystniejszą cenę - 16,5 miliona złotych brutto za jeden pojazd" - przypomniał Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego.

Zgodnie z zamówieniem pierwszy pociąg będzie gotowy już w pierwszej połowie 2014 roku. Przetarg obejmował zakup dwóch pociągów z możliwością uzupełnienia zamówienia o dodatkowe trzy.

Nowe składy mają posiadać 200-220 miejsc siedzących, klimatyzację, urządzenia umożliwiające przewóz niepełnosprawnych, system audiowizualny i ekologiczne toalety.

"Będą przy tym ciche, przyjazne środowisku i energetycznie oszczędne, przy rozwijanej prędkości 120 kilometrów na godzinę. Chcieliśmy, by zakupowi towarzyszył pięcioletni serwis techniczny producenta" - zaznaczyła Beata Krzemińska, rzeczniczka marszałka województwa kujawsko-pomorskiego.

Dostawa taboru rozpocznie się w momencie zakończenia trwającej już rewitalizacji linii kolejowej numer 18 Bydgoszcz-Toruń, pociągi będą tędy jeździć z prędkością 120 kilometrów na godzinę.

Kolej metropolitalna BiT City to najpoważniejsze przedsięwzięcie infrastrukturalne w regionie kujawsko-pomorskim, połączy Bydgoszcz i Toruń, dwa główne miasta województwa. Całość składa się z sześciu projektów, których wspólnym celem jest nie tylko unowocześnienie połączeń kolejowych, ale także skoordynowanie z nimi systemów miejskiego transportu w obu miastach.

Zakup taboru jest największym przedsięwzięciem spośród tych, które w ramach BiT City realizuje samorząd województwa. Łącznie z zagwarantowanym wsparciem z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wydatkowanych zostanie na ten cel 130 milionów złotych.