Umowę dotyczącą dofinansowania zakupu pojazdów podpisali w środę w obecności prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego marszałek województwa Jacek Krupa oraz prezes MPK w Krakowie Rafał Świerczyński i wiceprezes Mariusz Szałkowski.
Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski mówił, że Kraków wpadł w "nałóg" kupowania ekologicznego taboru. Ma on obsługiwać nie tylko linie miejskie, ale także aglomeracyjne, co pomoże w walce ze smogiem.
Marszałek Jacek Krupa podkreślił, że autobusy, które zostaną kupione spełniają restrykcyjne normy emisji spalin. "Kraków już ma i w najbliższym czasie będzie miał najlepszą pod względem ekologicznym flotę autobusów w Polsce" – powiedział PAP Krupa.
61,5 mln zł to 70 proc. kosztów inwestycji. Reszta będzie pochodzić ze środków własnych MPK.
Przewoźnik zamierza kupić autobusy w ramach unijnego instrumentu Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. Przetarg dotyczy trzech zadań: dostawy 56 autobusów o długości ok. 12 m z silnikami spalinowymi spełniającymi najwyższą europejską normę Euro 6, dostawy 12 autobusów przegubowych hybrydowych, oraz dostawy 10 autobusów midi o długości ok. 9 metrów z silnikami Euro 6.
W pierwszym z zadań ofertę złożyła firma EvoBus z ceną 65,4 mln zł netto, w drugim wpłynęły dwie oferty: Solaris Bus & Coach (29,9 mln zł netto) oraz Volvo Bus Corporation (24,9 mln zł netto), a w trzecim - firma Autosan z ceną 8,4 mln zł netto. Jak powiedział PAP w środę prezes Świerczyński, jeden z oferentów – EvoBus został wezwany do złożenia szczegółowej oferty.
Od momentu podpisania umowy producenci będą mieć siedem miesięcy na dostarczenie autobusów 12-metrowych i hybrydowych oraz sześć miesięcy na dostawę autobusów midi.
"Dziś już około 80 proc. naszych autobusów spełnia normę emisji spalin Euro 5 i wyżej. Realizacja tej umowy oraz leasing 38 autobusów przegubowych oraz 30 12-metrowych spowoduje, że będziemy mieli tabor w stu procentach ekologiczny" – mówił Świerczyński.
Podpisana w środę umowa jest kolejną, która dotyczy niskoemisyjnego transportu publicznego i jest realizowana w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dzięki środkom UE pochodzącym z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. W latach 2016-17 krakowskie MPK kupiło 107 ekologicznych autobusów: 75 z silnikami Euro 6, 20 elektrycznych i 12 hybrydowych.(PAP)
autor: Małgorzata Wosion-Czoba
wos/ amac/