Zakończyły się konsultacje społeczne i międzyresortowe dotyczące projektu rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie profilu wody w kąpielisku. Projektowane rozporządzenie jest jednym z aktów, które implementują dyrektywę 2006/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lutego 2006 r. dotyczącą zarządzania jakością wody w kąpieliskach i uchylającą dyrektywę 76/160/EWG (Dz. Urz. UE L 64 z 04.03.2006).

Zgodnie z wymogami unijnymi konieczne będzie sporządzenie profili wody w kąpielisku zawierające „opis cech fizycznych, geograficznych i hydrologicznych, nie tylko wody w kąpielisku, ale również wód powierzchniowych wokół kąpieliska lub powyżej kąpieliska dla rzek w celu określenia zanieczyszczeń, które mogłyby być źródłem zagrożeń zdrowotnych oraz identyfikacja tych zanieczyszczeń” (z uzasadnienia do projektu rozporządzenia).

Obowiązek sporządzenia profili wody spoczywać będzie na organizatorze kąpieliska. W chwili obecnej Prawo wodne nie podaje definicji legalnej pojęcia organizator kąpieliska, odpowiednia zmiana wejdzie w życie dopiero 1 stycznia 2011 r. wraz z ustawą z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne (Dz. U. Nr 44, poz. 253). Za organizatora kąpieliska uznana będzie osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która podjęła się zorganizowania kąpieliska lub miejsca wykorzystywanego do kąpieli oraz uzyskała na to zgodę właściciela wody i przyległego gruntu lub która prowadzi kąpielisko lub miejsce wykorzystywane do kąpieli. Tym samym za organizatora będą mogły być też uznane jednostki samorządu terytorialnego, głównie gminy. Należy zaznaczyć, że już teraz, pomimo braku ustawowej definicji, ustawodawca nakłada na organizatora kąpieliska określone obowiązki (więcej w artykule: Umieszczenie kąpieliska w wykazie kąpielisk ).

Projekt rozporządzenia określa wzór profilu wody w kąpielisku, oraz nakazuje sporządzenie go w formie wydruku, elektronicznej (pliki .doc i .pdf) oraz szczegółowych map w postaci warstw GIS (System Informacji Geograficznej).

Profile wody w kąpielisku podlegać będą aktualizacji, jeżeli ulegną zmianie informacje zawarte w profilu. Najczęściej aktualizowane będą profile kąpielisk, gdzie jakość wody określono jako „niedostateczną” (co najmniej raz na 2 lata), rzadziej „dostateczną” i „dobrą” (odpowiednia raz na 3 i 4 lata). Niezależnie od tego, istotne prace budowlane lub zmiany w infrastrukturze kąpieliska bądź jego sąsiedztwa pociągną za sobą konieczność aktualizacji profilu.

Koszta sporządzenia i aktualizowania profili obciążą organizatorów kąpielisk, czyli w dużej mierze gminy. Wydatki mogą być jednak zrekompensowane ożywieniem turystyki, o ile oczywiście gmina będzie dysponowała atrakcyjnymi kąpieliskami. Obowiązek sporządzenia i publikacji profili może też pomóc wypromować dotąd nieznane, czyste kąpieliska i nakłonić jednostki samorządu terytorialnego do większej dbałości o wody. Nie bez znaczenia pozostaje też funkcja informacyjna wobec turystów, która pozwoli wybierać miejsca wypoczynku nad wodą z większą świadomością.

Projekt rozporządzenia wraz z uzasadnieniem znajduje się tu.


Pisaliśmy o tym również:
Umieszczenie kąpieliska w wykazie kąpielisk
Kąpielisko z profilu

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019 ze zm.)