Jednostka samorządu terytorialnego jest właścicielem działki, na której rosną liczne drzewa (ok. 300 szt.), jednak teren ten nie jest zaliczony jako las, a jako rola.

Chcąc usunąć drzewa z tego terenu pod inwestycję publiczną, kto będzie obciążony opłatą - właściciel czy inwestor występujący z wnioskiem za zgodą właściciela?

Ponadto w jaki sposób poradzić sobie z wizją lokalną, kiedy w terenie wygląda to jak gęsty las?

Czy inwentaryzacja złożona przez inwestora (wnioskodawcę) może być podstawą do wydania decyzji w tym przypadku przez starostwo?
Jak jest z opłatą za drzewa - decyzja starosty dla gminy - kto komu płaci opłatę, bo w moim przekonaniu jakby gmina sama sobie?


Odpowiedź:

Opłatę za usuwane drzewa poniesie wnioskodawca – inwestor. Oznacza to, że jeśli gmina nie jest inwestorem, to opłatę poniesie inwestor - wnioskodawca.

Każde drzewo musi zostać zinwentaryzowane i opisane. Podstawą do wydania zezwolenia jest wniosek, a nie inwentaryzacja drzew.

Zgodnie z art. 83 ust. 4 pkt 3, 4 oraz pkt 8 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220, z późn. zm.) - dalej u.o.p., wniosek o wydanie zezwolenia powinien zawierać nazwę gatunku drzewa lub krzewu oraz obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm, a wszystkie planowane do usunięcia drzewa muszą być zaznaczone na rysunku lub mapie określającej ich usytuowanie w stosunku do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub budowanych na tej nieruchomości.

Organ administracji ma obowiązek dokonania oceny wniosku, przeprowadzenia oględzin w celu ustalenia, czy wniosek jest zasadny i – w przypadku, także wtedy, gdy oględziny są utrudnione ze względu na znaczne zagęszczenie drzew. Akt u.o.p. nie zwalnia organu z obowiązku oceny każdego drzewa w kontekście zasadności wniosku.

Uzasadnienie:

Gdyby inwestorem była gmina, to po ustaleniu przez starostę wysokości opłaty za usuwane drzewa przekazałaby te opłatę na rachunek starosty, który następnie przekazałby ją gminie. Gmina otrzymałaby zwrot opłaty, jednakże mogłaby otrzymane środki przeznaczyć wyłącznie na realizację zadań ekologicznych, o których mowa w art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.).