W związku z wprowadzeniem opłaty śmieciowej gmina zobowiązana jest do jej poboru od mieszkańców. W jaki sposób należy rozstrzygnąć sposób poboru opłaty śmieciowej od spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot, TBS-ów w założeniu do przeprowadzonego przetargu, że to gmina organizuje wywóz odpadów (a śmietniki należą do wspólnot mieszkaniowych). Czy gmina pobiera opłatę śmieciową bezpośrednio od wspólnot czy od mieszkańców?

Odpowiedź

Zgodnie z art. 6h ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 391, z późn. zm.) - dalej u.u.c.p.g., to właściciele nieruchomości obowiązani są do uiszczenia opłaty na rzecz gminy z tytułu wykonania przez nią usług gospodarowania odpadami komunalnymi (tzw. "opłata śmieciowa").

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 1 pkt 4 u.u.c.p.g. przez właścicieli nieruchomości należy rozumieć "także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością".

Z powyższych przepisów wynika, że podmiotem, na którym ciąży obowiązek uiszczenia "opłaty śmieciowej" jest właściciel nieruchomości, nie zaś mieszkaniec gminy.

Oznacza to, że w przypadku budynków wielorodzinnych opłata ta powinna być ponoszona przez wszystkich właścicieli, tj. przez wspólnotę, w imieniu której czynności powinien wykonać zarząd lub zarządca wspólnoty. W praktyce, właściciel danego lokalu powinien wnieść opłatę na rzecz wspólnoty, natomiast wspólnota powinna uiścić opłatę na rzecz gminy.