Czy główny księgowy zatrudniony na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze godzin w jednostce może być zatrudniony jako główny księgowy w innej jednostce na podstawie umowy zlecenia lub na podstawie umowy o pracę na 1/2 etatu?

Odpowiedź

Przepisy nie zawierają takiego zakazu, ponieważ obowiązuje generalna zasada wolności podejmowania pracy.

Wolność wyboru i wykonywania zawodu to jedna z podstawowych zasad konstytucyjnego państwa prawa. Zasadę tą określa art. 65 Konstytucji RP . Zakazu podejmowania dodatkowego zatrudnienia nie zawiera obecnie ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm), gdyż zapis taki stałby w sprzeczności z gwarancjami konstytucyjnymi. Potwierdził to Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 2 kwietnia 2008 r. (II PK 268/07, LEX 465852) stwierdzając, że "przepisy k.p. nie zawierają ogólnego zakazu podejmowania przez pracownika dodatkowego zatrudnienia bez zgody pracodawcy. Skreślony z dniem 1 maja 1989 r. art. 101 k.p. stanowił, że pracownik zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy nie może podejmować dodatkowego zatrudnienia bez zgody zakładu pracy, jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej. Skreślenie tego przepisu oznacza, że powszechnie obowiązujące przepisy prawa pracy dotyczące w ogólności stosunków pracy nie zawierają zakazu podejmowania przez pracowników dodatkowego zatrudnienia (obowiązku uzyskania zgody pracodawcy). Inaczej mówiąc, według tych przepisów, pracownik może bez zgody pracodawcy podjąć dodatkowe zatrudnienie, co oznacza realizację zasady prawa pracy określonej w art. 10 § 1 zdanie pierwsze k.p. (każdy ma prawo do swobodnie wybranej pracy) i konstytucyjnej wolności z wynikającej z art. 65 ust. 1 Konstytucji (każdemu zapewnia się wolność wyboru i wykonywania zawodu oraz wyboru miejsca pracy; wyjątki określa ustawa)."

W przypadku głównych księgowych takiego zakazu nie wprowadza także art. 54 ustawy o finansach publicznych , który stanowi, iż głównym księgowym jednostki sektora finansów publicznych, jest pracownik, któremu kierownik jednostki powierza obowiązki i odpowiedzialność w zakresie:
- prowadzenia rachunkowości jednostki;
- wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi;
- dokonywania wstępnej kontroli:
- zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
- kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.

Natomiast niektóre przepisy zawarte w pragmatykach służbowych wprowadzają pewne ograniczenia dla pracowników. Przykładowo art. 30 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych  stanowi, że pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy. Jak wynika jednak z tego przepisu podejmowane zatrudnienie musiałoby stać w sprzeczności lub wywoływać podejrzenie o stronniczość czy interesowność pracownika.

Przydatne materiały:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.(Dz. U. z. Nr 78, poz. 483 ze zm.)
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240)
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458)