W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:

Rada Ministrów

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX

To zagadnienie zawiera:

{"dataValues":[328,116,87,6],"dataValuesNormalized":[13,5,4,1],"labels":["Komentarze i publikacje","Akty prawne","Orzeczenia i pisma urz\u0119dowe","Pytania i odpowiedzi"],"colors":["#007AC3","#85BC20","#EA8F00","#940C72"],"maxValue":537,"maxValueNormalized":20}

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX


Źródła:
Blöndal, Jón R. i Ruffner, Michael (2004), “Budgeting in Denmark” w: OECD Journal on Budgeting (Volume 4, No. 1): ss. 49-79
Dexia, “Sub-national governments in the European Union: organisation, responsibilities and finance”, Dexia Editions, Paryż 2008
Europejska Karta Samorządu Lokalnego, sporządzona w Strasburgu dnia 15 października 1985r. (Dz.U. z 1994r. Nr 124, poz. 607, ze zm.)
Eurostat, http://epp.eurostat.ec.europa.eu/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=tec00023&plugin=1, dostęp on-line 4 lutego 2012r. ze strony Eurostat
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483, ze zm.)
Lotz, Jørgen (2006), “Local Government Organization and Finance: Nordic Countries”, w: Anwar Shah, Local Governance in Industrial Countries, 2006, Bank Światowy, Washington D.C., ss. 223-263
Lotz, Jørgen (2009), “Report on member states’ practices for the funding of new competences for local authorities”, Rada Europy, 2009
Mau , Niels Jørgen (2010), „Grant design in Denmark and factors behind the use of grant earmarking”, w: Junghun Kim, Jørgen Lotz i Niels Jørgen Mau (red.), General grants versus earmarked grants. Theory and practice, The Korea Institute of Public Finance and the Danish Ministry of Interior and Health, 2010: ss. 285-317
Międzynarodowy Fundusz Walutowy (2000), „Report on the Observance of Standards and Codes: Sweden”, http://www.imf.org/external/np/rosc/swe/fiscal.htm, dostęp on-line 23 marca 2012r. ze strony Międzynarodowego Funduszu Walutowego
Rada Ministrów (2011), „Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2010r. Informacja o wykonaniu budżetów jednostek samorządu terytorialnego”, Warszawa 2011r.
Swedish Ministry of Finance, Kommuninvest i Swedish Association of Local Authorities and Regions (2006), “Creditworthiness of Swedish local governments”,
http://english.skl.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=04b2a9a7-e55d-41b4-9afc-87efc453a5f9&MediaArchive_ForceDownload=true, dostęp on-line 17 marca 2012r. ze strony Swedish Association of Local Authorities and Regions
Swedish Association of Local Authorities and Regions i Swedish Ministry of Finance (2008), “Local government financial equalization. Information about the equalization system for Swedish municipalities and county councils in 2008”, http://english.skl.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=901a0eb9-5fdd-4b3f-85c3-3db3409eeedf&MediaArchive_ForceDownload=true, dostęp on-line 15 marca 2012r. ze strony Swedish Association of Local Authorities and Regions
Uchwała nr 13 Rady Ministrów z dnia 25 lutego 1997r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 15, poz. 144, ze zm.)
Ustawa z dnia 2 października 2003r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz.U. Nr 188, poz. 1840, ze zm.)
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592, ze zm.)
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie województwa (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1590, ze zm.)
Ustawa z dnia 6 maja 2005r. o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii Europejskiej (Dz.U. Nr 90, poz. 759)
Ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591, ze zm.)
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2010r. Nr 95, poz. 613, ze zm.)
Ustawa z dnia 13 listopada 2003r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2010r. Nr 80, poz. 526, ze zm.)
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240, ze zm.)
Uzasadnienie do Wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 16 marca 1999r. sygn. akt K 35/98 (Dz.U. Nr 22, poz. 212)
Uzasadnienie do Wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 marca 1998r. sygn. akt K 40/97
Uzasadnienie do Wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25 lipca 2006r. sygn. akt K 30/04 (Dz.U. Nr 141, poz. 1011)
Uzasadnienie do Wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 lutego 2008r. sygn. akt K 43/07 (Dz.U. Nr 40, poz. 239)
Uzasadnienie do Wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 30 czerwca 2003r. sygn. akt K 8/02 (Dz.U. Nr 119, poz. 1118)
Uzasadnienie do Wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 31 maja 2005r. sygn. akt 27/04 (Dz.U. Nr 102, poz. 861)
[1] Uzasadnienie do wyroku TK z dnia 24 marca 1998r. sygn. akt K 40/97.
[2] Uzasadnienie do wyroku TK z dnia 28 lutego 2008r. sygn. akt K 43/07 (Dz.U. Nr 40, poz. 239).
[3] Por. uzasadnienie do wyroku TK z dnia 25 lipca 2006r. sygn. akt K 30/04 (Dz.U. Nr 141, poz. 1011) i uzasadnienie do wyroku TK z dnia 28 lutego 2008r. sygn. akt K 43/07 (Dz.U. Nr 40, poz. 239).
[4] Sektor samorządowy obejmuje obok samorządów także związki samorządowe i określone jednostki organizacyjne wyposażone w osobowość prawną, m.in. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej.
[5] Przykładowo, w Danii samorządy są chronione przed konsekwencjami spowodowanymi wpływem cyklu ekonomicznego na wahania w dochodach i wydatkach. Narzędziem automatycznej stabilizacji są subwencje, które działają acyklicznie (Mau, 2010, s. 297). Podstawowym rysem systemu jest jego opiekuńczość.
[6] Por. odpowiednio art. 49 i art. 45 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
[7] Por. art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, art. 56 ust. 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym oraz art. 67 ust. 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie województwa.
[8] Oryginalna nazwa duńska tej obowiązującej od 1984r. zasady to Det Unvidede Totalbalancepricip, w skrócie DUT, znanej w literaturze anglojęzycznej jako the extended principle of total balancing (por. Mau, 2010, s. 298).
[9] Oryginalna nazwa szwedzka to kommunala finansieringprincipen.
[10] W Szwecji, jeżeli nowe przypisywane samorządom zadanie jest nieobowiązkowe, a władze pragną stymulować samorząd do dostarczania nowych usług, wykorzystywane są dotacje dofinansowujące. Po paru latach są one przekształcane w subwencję (Lotz, 2009, s. 7).
[11] Por. ustawa z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawa z dnia 2 października 2003r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych innych ustaw.
[12] Spośród 23 krajów, które odpowiedziały na ankietę, tylko Hiszpania udzieliła takiej samej jak Polska odpowiedzi. 15 krajów niemal zawsze zapewnia środki związane z nowymi zadaniami, a 6 czyni to bardzo często (por. Lotz, 2009, ss. 2-3).
[13] Uzasadnienie do wyroku TK z dnia 28 lutego 2008r. sygn. akt K 43/07 (Dz.U. Nr 40, poz. 239).
[14] Uzasadnienie do wyroku TK z dnia 16 marca 1999r. sygn. akt K 35/98 (Dz.U. Nr 22, poz. 212).
[15] Uzasadnienie do wyroku TK z dnia 16 marca 1999r. sygn. akt K 35/98 (Dz.U. Nr 22, poz. 212).
[16] Uzasadnienie do wyroku TK z dnia 31 maja 2005r. sygn. akt 27/04 (Dz.U. Nr 102, poz. 861).
[17] Uzasadnienie do wyroku TK z dnia 30 czerwca 2003r. sygn. akt K 8/02 (Dz.U. Nr 119, poz. 1118).
[18] Uzasadnienie do wyroku TK z dnia 16 marca 1999r. sygn. akt K 35/98 (Dz.U. Nr 22, poz. 212).
[19] Ministerstwo Finansów oddziałuje na koszty funkcjonowania samorządów głównie poprzez zmiany
w podatkach pośrednich: podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy.
[20] Wymogi określone są w art. 50 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych.
[21] Dotacje celowe to także najczęściej spotykana w państwach członkowskich Rady Europy forma kompensacji. Jedynie 6 krajów posługuje się w tym celu subwencją. Są nimi poza wspomnianą już Danią – Finlandia, Francja Luksemburg, Hiszpania i Zjednoczone Królestwo (dla Anglii) (por. Lotz, 2009, s. 6).
[22] Jest to przypadek Danii, Francji, Łotwy i Szwecji (Lotz, 2009, s. 4).
[23] Przekazanie nowego obowiązkowego zadania własnego może nastąpić jedynie w drodze ustawowej.
[24] Taki skutek mogą wywoływać ustawy i rozporządzenia.

 

 

 

Polecamy książki samorządowe w artykułach

Cena promocyjna: 99,50

|

Cena regularna: 199,00

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 119,40

Cena promocyjna: 161,10

|

Cena regularna: 179,00

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 125,31

Cena promocyjna: 84,49

|

Cena regularna: 169,00

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 118,29

Cena promocyjna: 116,10

|

Cena regularna: 129,00

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 38,70

Cena promocyjna: 205,20

|

Cena regularna: 228,00

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 91,20