E-dowód odbierają wszystkie osoby, które wniosek o nowy dokument złożyły od 4 marca tego roku. Różnica między nowym dowodem a starym jest taka, że e-dowód to także nośnik identyfikacji elektronicznej. Warstwa elektroniczna e-dowodu to wbudowany, bezstykowy chip. Dzięki niej właściciel e-dowodu może komunikować się elektronicznie z administracją publiczną.

Gdzie odebrano najwięcej e-dowodów?

Najwięcej wniosków o nowy dokument złożyli mieszkańcy Mazowsza, Śląska i Małopolski. Na Mazowszu od 4 marca do 1 sierpnia ponad 215 tysięcy osób zawnioskowało o e-dowód. Kolejne miejsce zajmują – Śląsk z ponad 180 tysiącami wniosków i Małopolska, gdzie ponad 145 tysięcy osób wystąpiło o nowy dokument. Wnioski o e-dowód złożyło też ponad 134 tysiące mieszkańców Wielkopolski i niemal 126 tysięcy Dolnoślązaków. 

- W sumie, od 4 marca do początku sierpnia, ponad półtora miliona Polaków złożyło wnioski o nowy dokument tożsamości. Wielu z nich zdążyło już go nawet odebrać – mówi minister Marek Zagórski.

 

Resort podsumowuje, ile osób ma nowe dokumenty

Nowe dokumenty ma już ponad 83% wnioskujących, a dokładnie 1 125 200 Polaków. W tej kategorii ranking województw jest identyczny jak w zestawieniu dotyczącym liczby złożonych wniosków.

Pierwsze miejsce – Mazowsze (166.900 mieszkańców ma już swój e-dowód). Drugie – Śląsk, gdzie już ponad 135 tysięcy osób legitymuje się dokumentem z warstwą elektroniczną. Trzecie – Małopolska (108.500 odebranych e-dowodów).

Nie wszyscy aktywują e-dowody

Ministerstwo przeanalizowało liczbę aktywowanych e-dowodów. Warstwę elektroniczną e-dowodu można aktywować przy odbiorze dokumentu albo w dowolnym momencie później we właściwym urzędzie gminy.

Najwięcej aktywowanych e-dowodów jest w województwie łódzkim - ponad 42% odebranych tam dowodów. Drugie miejsce (40,5% aktywowanych e-dowodów) – zajmuje województwo świętokrzyskie, trzecie miejsce – województwo wielkopolskie (40,2% aktywowanych e-dowodów).

Czytaj też: E-dowód przyda się także u lekarza >>

Jak zawnioskować o nowy dokument?

Resort przypomina, że najlepszy i najszybszy sposób zawnioskowania o nowy dowód to droga internetowa. Należy w tym celu wejść na stronę www.obywatel.gov.pl i wybrać usługę „Uzyskaj dowód osobisty”.

  • Krok 1: Kliknij przycisk „Złóż wniosek”.
  • Krok 2: Zaloguj się Profilem Zaufanym (Załóż Profil Zaufany).
  • Krok 3: Wybierz powód ubiegania się o dowód (np. wymiana dowodu bez warstwy elektronicznej).
  • Krok 4: Wybierz dowolny urząd, w którym odbierzesz gotowy dowód.
  • Krok 5: Zaznacz, czy chcesz mieć podpis osobisty (to zaawansowany podpis elektroniczny umieszczany w e-dowodzie. W kontakcie z urzędem jest tak samo ważny jak podpis własnoręczny. Możesz go też używać do załatwiania innych spraw — z firmami lub osobami, jeśli zgodzą się na to obie strony. Ty jako jedna strona i inna osoba lub firma jako druga strona).
  • Krok 6: Dołącz zdjęcie.
  • Krok 7: Sprawdź, czy dane na wzorze dowodu są poprawne — znajdziesz je potem na oryginalnym dowodzie (imię lub imiona, nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców, datę urodzenia, płeć).
  • Krok 8: Uzupełnij brakujące dane kontaktowe. Upewnij się, że we wniosku wpisałeś poprawny adres e-mail. To ważne – na ten adres otrzymasz numer wniosku wraz z nazwą urzędu, w którym odbierzesz dowód (patrz – krok 4).
  • Krok 9: Sprawdź i podpisz wniosek Profilem Zaufanym.

Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP i e-mail podany we wniosku.