Na stronie Urzędu Zamówień Publicznych zamieszczono w dniu 17 kwietnia 2016 r. komunikat dotyczący obowiązywania Dyrektywy 2014/24/UE oraz Dyrektywy 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. Komunikat stanowi syntetyczną informację na temat przepisów przywołanych Dyrektyw, które w pewnym zakresie znajdują bezpośrednie zastosowanie w państwach członkowskich, niezależnie od tego, czy dane państwo zdążyło z implementację Dyrektywy do krajowego porządku prawnego do dnia 18 kwietnia 2016 r.

W komunikacie skupiono się na wskazaniu przepisów Dyrektyw jakie należy stosować na poszczególnych etapach postępowania, ale nie wskazano jednoznacznie do których z prowadzonych aktualnie procedur o udzielenie zamówienia znajdują zastosowanie zalecenia zawarte w opublikowanym materiale. Tymczasem informacja wyznaczająca jednoznacznie linię demarkacyjną pomiędzy procedurami prowadzonymi tylko w oparciu o aktualnie obowiązującą ustawę P.z.p., a procedurami które muszą uwzględniać nie tylko postanowienia ustawy P.z.p., ale także przepisy przywołanych Dyrektyw, jest równie istotna, jak to jakie przepisy Dyrektyw winny być stosowane w ramach procedur.

Polecamy szkolenie
Zamówienia publiczne do 30.000 euro z uwzględnieniem nowelizacji Pzp z 2016 r.
  • rzetelna i aktualna wiedza

 

 

Dniem oddzielającym postępowania, co do których nie znajdują zastosowania przepisy Dyrektyw, a jedynie przepisy ustawy P.z.p. jest dzień 18 kwietnia 2016 r. Wszelkie postępowania, jakie zostały wszczęte przed dniem 18 kwietnia 2016 r. winny być prowadzone w oparciu o przepisy krajowe. Dla właściwej oceny reżimu prawnego w jakim powinna być prowadzona procedura, decydujące znacznie ma więc dzień wszczęcia postępowania. Wbrew pozorom, prawidłowe określenie dnia wszczęcia postępowania może nastręczać pewne trudności i jest uzależnione m.in. od tego, w jaki sposób zamawiający dokonuje publikacji ogłoszenia o zamówieniu w trybach rozpoczynających się publicznym zaproszeniem do składania ofert.

Zgodnie z art. 2 pkt 7a ustawy P.z.p. pod pojęciem postępowania o udzielenie zamówienia rozumie się procedurę wszczynaną w drodze publicznego ogłoszenia o zamówieniu lub przesłania zaproszenia do składania ofert albo przesłania zaproszenia do negocjacji w celu dokonania wyboru oferty wykonawcy, lub w celu wynegocjowania postanowień umowy w przypadku procedowania w trybie zamówienia z wolnej ręki. Postępowania rozpoczynające się publicznym ogłoszeniem o zamówieniu obejmują tryby przetargowe, oraz tryb negocjacji z ogłoszeniem, dialog konkurencyjny i licytacja elektroniczna. Moment wszczęcia procedury zostanie zaprezentowany na przykładzie postępowań przetargowych. Zgodnie z art. 40 ust. 1 ustawy P.z.p. dniem wszczęcia przetargu nieograniczonego jest zamieszczenie ogłoszenia o zamówieniu w publicznie dostępnym miejscu w siedzibie zamawiającego oraz na stronie internetowej.

Co istotne, w przypadku procedur z obowiązkową publikacją ogłoszenia przez Urząd Publikacji Unii Europejskiej, dzień w którym zostanie zamieszczone ogłoszenie w siedzibie zamawiającego, nie musi być tożsamy z dniem publikacji takiego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (dalej jako: Dziennik). Możliwość opublikowania ogłoszenia w swojej siedzibie i na stronie internetowej wcześniej aniżeli nastąpi publikacja ogłoszenia w Dzienniku wynika wprost z art. 40 ust. 6 pkt 1 ustawy P.z.p. Przywołany przepis zakazuje zamawiającemu publikacji ogłoszenia w sposób wskazany w art. 40 ust. 1 ustawy P.z.p., przed dniem jego zamieszczenia w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz przed dniem przekazania ogłoszenia do publikacji Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej. W przypadku postępowań o wartości wyższej niż progi wskazane w oparciu o art. 11 ust. 8 ustawy P.z.p., to zamawiający decyduje, czy opublikuje ogłoszenie wszczynające procedurę w dniu wysłania ogłoszenia do publikacji, czy też wstrzyma się z jego publikacją w swoje siedzibie do czasu opublikowania ogłoszenia w Dzienniku.

Analogiczne zasady obowiązują w postępowaniach prowadzonych w trybie przetargu ograniczonego, ponieważ zgodnie z art. 48 ust. 1 ustawy P.z.p. do wszczęcia takiej procedury przepisy art. 40 stosuje się odpowiednio.

Odnosząc powyższe do daty 18 kwietnia 2016 r. okazuje się, że zamawiający, którzy wysłali ogłoszenia do Dziennika najpóźniej w dniu 17 kwietnia i tego samego dnia zamieścili ogłoszenie w swoje siedzibie i na stronie internetowej, mogą prowadzić procedury według dotychczasowych przepisów i nie muszą uwzględniać wytycznych zawartych w komunikacie UZP. Braku obowiązku uwzględniania w takich postępowaniach ww komunikatu nie zmienia fakt opublikowania ogłoszenia w Dzienniku po dniu 18 kwietnia 2016 r. Powyższe wynika z treści art. 40 ust. 1 ustawy P.z.p., według którego za dzień wszczęcia uznaje się publikację ogłoszenia w siedzibie zamawiającego, a nie publikację ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.