Zgodnie z decyzją wojewody, zmodernizowany ma zostać sześciokilometrowy odcinek trasy łączącej Poznań ze Szczecinem. Modernizacja linii kolejowej przyczyni się do skrócenia czasu przejazdu; po jej przeprowadzeniu pociągi pasażerskie będą mogły rozwinąć prędkość do 160 km/h, natomiast towarowe do 120 km/h.
Zakres prac obejmuje budowę, przebudowę lub remont układu torowego, obiektów inżynieryjnych i sieci, a także urządzeń: elektroenergetycznych, trakcyjnych, teletechnicznych oraz sterowania ruchem kolejowym. Ponadto inwestycja obejmuje likwidację jednego przejazdu drogowego.
Biuro prasowe WUW podało w czwartek, że decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności uzasadniony ważnym interesem społecznym i gospodarczym związanym z usprawnieniem prowadzenia ruchu pociągów, zwiększeniem udziału przyjaznych środowisku gałęzi transportu i zastosowaniem nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Zbigniew Wolny z biura prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe poinformował w czwartek PAP, że prace na odcinku, którego dotyczy pozwolenie planowane są po 2020 roku. Zaznaczył, że w miarę możliwości modernizację uda się przyspieszyć.
Projekt "Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny - Szczecin Dąbie" jest współfinansowany ze środków programu Connecting Europe Facility (CEF). Koszt całkowity projektu to 2 mld 250 mln zł. Wartość dofinansowania z UE przekracza 1 mld 851 mln zł. (PAP)