Decyzje organów gminy o udzieleniu ulg podatkowych są decyzjami uznaniowymi

Skutki finansowe wynikające z uchwał gmin określających niższe stawki podatków nie mogą być podstawą zwiększenia części wyrównawczej subwencji ogólnej – odpowiada wiceminister finansów na pytanie posła.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów gminy mogą udzielać zwolnień z podatku od nieruchomości i podatku od środków transportowych stanowiących pomoc publiczną, wprowadzanych w drodze uchwał rad gmin na podstawie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Bez preferencji podatkowych trudno przyciągnąć inwestorów

„Podjęcie przez radę ww. uchwały wiąże się z utratą przez gminę dochodów z tytułu subwencji wyrównawczej, w związku z czym wiele samorządów nie może sobie pozwolić na wprowadzenie dużych ulg dla potencjalnych inwestorów, którzy planują np. inwestycje o charakterze sportowo–rekreacyjnym” – pisze poseł Andrzej Maciejewski do minister finansów w interpelacji. Jak dodaje, mogłoby to doprowadzić do utraty przez takie gminy płynności finansowej, ale bez preferencji podatkowych trudno jest przyciągnąć potencjalnych inwestorów.

 

Zdaniem posła dla wyeliminowania ewentualnych negatywnych dla gmin skutków wprowadzanych w drodze uchwały zwolnień w podatku od nieruchomości niezbędna wydaje się zmiana zasad obliczania subwencji wyrównawczej dla gmin. Pyta minister, czy możliwa jest zmiana zasad obliczania subwencji wyrównawczej dla gmin, przez nieuwzględnianie w dochodach podatkowych, będących podstawą do obliczania subwencji, dochodów utraconych na skutek zwolnień wprowadzonych uchwałą rady.

Czytaj też: Zwolnienie przedmiotowe od podatku od nieruchomości może być bezterminowe

Decyzje o udzieleniu ulg podatkowych są decyzjami uznaniowymi gminy

Zdaniem Tomasza Robaczyńskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, skutki finansowe zastosowanych przez gminę ulg podatkowych, w postaci obniżenia stawek podatku lub ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, mają taki sam wpływ na wysokość subwencji, jak dochody wykonane. „Z powodu udzielenia ulg (…) nie następuje zmniejszenie subwencji ogólnej, jak wskazano w interpelacji” – dodaje wiceminister w odpowiedzi.

Jak podkreśla, decyzje organów gminy o udzieleniu ulg podatkowych są decyzjami uznaniowymi i organy gminy, w granicach prawa, samodzielnie decydują o ich zastosowaniu, a tym samym o rezygnacji z części dochodów podatkowych możliwych do uzyskania.

Według wiceministra skutki finansowe wynikające z uchwał organów gmin określających niższe stawki podatków oraz skutki finansowe decyzji wydanych przez organy podatkowe, nie mogą stanowić podstawy do zwiększenia części wyrównawczej subwencji ogólnej. „W przeciwnym razie suwerenne decyzje organów gminy byłyby rekompensowane z budżetu państwa” - zaznacza.

W odpowiedzi wiceszef MF informuje też, że podjęto prace nad opracowaniem nowego systemu korekcyjno-wyrównawczego dla jednostek samorządu terytorialnego.

Zobacz też: Zwolnienie z podatku od nieruchomości w specjalnej strefie ekonomicznej