Uzasadniając wniosek MSWIA wskazało, że na skutek agresywnych zachowań migrantów, aktywnie wspomaganych przez funkcjonariuszy białoruskich, utrzymuje się stan zagrożenia bezpieczeństwa funkcjonariuszy i żołnierzy. MSWiA dowodzi, że nadal trwają ataki na polskie patrole, w których aktywnie współuczestniczą białoruskie służby – cudzoziemcy rzucają kamieniami, butelkami, tlącymi się konarami, cegłami oraz kijami z przymocowanymi nożami i gwoździami, regularnie dochodzi do niszczenia elementów zapory granicznej.
Resort zaznaczył jednocześnie, że w porównaniu z 2024 r. presja migracyjna zmniejszyła się o ponad 26 proc. – z 20,4 tys. do 15 tys. prób nielegalnego przekroczenia granicy. Znacząco spadła też liczba wniosków o udzielenie ochrony międzynarodowej na granicy z Białorusią. Od wprowadzenia ograniczenia prawa – 27 marca do 29 czerwca nie przyjęto wniosków od 47 cudzoziemców, przyjęto 35 wniosków od cudzoziemców z tzw. grup wrażliwych.
Miesiąc przed wprowadzeniem ograniczeń (od 27 lutego do 26 marca) liczba przyjętych wniosków o udzielenie ochrony międzynarodowej wyniosła 162, obejmując łącznie 189 osób.
Maciej Duszczyk, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji argumentował w Sejmie, że przedłużenie ograniczenia jest potrzebne, bo prawo do ochrony międzynarodowej jest wykorzystywane zarówno przez gangi przemytnicze, jak i przez reżimy białoruski i rosyjski.
– Niestety wytworzył się tzw. wschodnioeuropejski szlak migracyjny, który obecnie ma dwie ścieżki czynne i jedną ścieżkę zamrożoną. Te dwie ścieżki czynne, wygasające na granicy polsko-białoruskiej, oraz rozwijająca się, ale w tym momencie już przyhamowana, przez granicę litewską i łotewską. Zamrożony szlak migracyjny, wschodnioeuropejski czy tak naprawdę jego odnoga skandynawska, przebiega przez Finlandię – wyjaśnił Duszczyk.
Za przyjęciem wniosku głosowało 381 posłów, 19 było przeciw. Nikt nie wstrzymał się od głosu.
Czasowe ograniczenie prawa do złożenia wniosku
Czasowe ograniczenie prawa do złożenia wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej zostało wprowadzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 27 marca 2025 r. na podstawie art. 33a ust. 5 ustawy z 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Rozporządzenie wprowadza czasowe ograniczenie prawa do złożenia wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej na granicy państwowej z Republiką Białorusi, które będzie obowiązywać przez 60 dni.
Urząd do Spraw Cudzoziemców przypomina, że w ustawie z 21 lutego 2025 r. o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zostały określone łączne przesłanki czasowego ograniczenia prawa do złożenia wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej:
- ma miejsce instrumentalizacja (w znaczeniu przyjętym w art. 2 pkt 6a ustawy);
- działania podejmowane w ramach instrumentalizacji stanowią poważne i rzeczywiste zagrożenie dla bezpieczeństwa państwa lub społeczeństwa;
- wprowadzenie tego ograniczenia jest niezbędne dla wyeliminowania zagrożenia dla bezpieczeństwa lub społeczeństwa, a inne środki nie są wystarczające do jego wyeliminowania.
Przeczytaj także: Zawieszenie prawa do azylu budzi wątpliwości co do zgodności z Konstytucją
Czasowe ograniczenie może być przedłużone
Okres, na jaki można wprowadzić w drodze rozporządzenia Rady Ministrów czasowe ograniczenie prawa do złożenia wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej, nie może przekraczać 60 dni. W przypadku, gdyby nie ustały przyczyny wprowadzenia tego ograniczenia, okres jego obowiązywania może być przedłużony na czas oznaczony, nie dłuższy niż 60 dni, po wyrażeniu przez Sejm zgody na to przedłużenie. Przedłużenie również będzie następować w drodze rozporządzenia Rady Ministrów.
W przypadku gdyby ustały przyczyny wprowadzenia czasowego ograniczenia prawa do złożenia wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej przed upływem okresu, na jaki ograniczenie to zostało wprowadzone, będzie ono mogło zostać zniesione na całym odcinku granicy, na którym jest stosowane, albo na jego części. Wcześniejsze zniesienie czasowego ograniczenia również będzie następowało w drodze rozporządzenia Rady Ministrów.
Istotą czasowego ograniczenia prawa do złożenia wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej jest to, że w czasie i miejscu jego stosowania organ Straży Granicznej nie będzie przyjmował wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej. W tym czasie i miejscu nie będzie również stosowany przepis art. 28 ustawy o udzielaniu ochrony dotyczący deklaracji zamiaru złożenia wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej.
Kto jednak może złożyć wniosek?
Czasowe ograniczenie prawa do złożenia wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej nie będzie jednak obejmować wszystkich osób występujących z takim wnioskiem. Nowe przepisy przewidują, że pomimo stosowania ograniczenia w danym czasie i miejscu, wniosek o udzielenie ochrony międzynarodowej będzie przyjmowany przez organ Straży Granicznej od cudzoziemca będącego:
- małoletnim bez opieki
- kobietą ciężarną;
- osobą, która może wymagać szczególnego traktowania, w szczególności ze względu na swój wiek lub stan zdrowia;
- osobą, wobec której zachodzą okoliczności, które w ocenie organu Straży Granicznej jednoznacznie świadczą, że jest ona zagrożona rzeczywistym ryzykiem doznania poważnej krzywdy w państwie, z którego przybyła bezpośrednio na terytorium Polski;
- obywatelem państwa stosującego instrumentalizację, z którego terytorium cudzoziemcy przybywają do Polski.
Gdyby cudzoziemiec, który byłby objęty co najmniej jednym z powyższych wyjątków, dopuściłby się zachowania, w związku z którym konieczne byłoby użycie lub zastosowanie wobec niego środków przymusu bezpośredniego, użycie broni lub innego uzbrojenia bezpośrednio po tym, jak przekroczył albo usiłował przekroczyć granicę z użyciem przemocy i we współdziałaniu z innymi osobami, to wyjątki te nie będą stosowane i wniosek o udzielenie ochrony międzynarodowej nie zostanie przyjęty.








