Blisko 2500 lokalizacji (siedzib gmin wraz z filiami) zostało wyposażonych w ZMOKU. Wśród lokalizacji oczekujących na wdrożenie są gminy, które zdecydowały się na zmianę metody połączenia z centralnym Systemem Rejestrów Państwowych, gromadzących i przetwarzających dane dotyczące m.in. osób fizycznych. Zamiast łącza PESEL-NET, urzędy te wybrały podłączenie za pośrednictwem Internetu. Aby umożliwić połączenie z rejestrami centralnymi, do połowy bieżącego roku gminy te zostaną doposażone w routery. Dostawy obejmą także lokalizacje, które zgłosiły zapotrzebowanie na dodatkowe zestawy komputerów PC i serwerów.

Zintegrowany Moduł Obsługi Końcowego Użytkownika (ZMOKU) to oprogramowanie, opracowane w ramach projektu pl.ID - polska ID karta, które umożliwia realizację zadań z zakresu dowodów osobistych, ewidencji ludności oraz aktów stanu cywilnego. Centrum Projektów Informatycznych dostarcza gminom aplikację i infrastrukturę niezbędną do jej prawidłowego działania, finansowane w ramach projektu. Zgodnie ze stanem na 05 marca 2012 r., ZMOKU wdrożono w 2 471 lokalizacjach. Wydano przy tym blisko 13 tys. certyfikatów, niezbędnych do autoryzacji czynności dokonywanych przez urzędników.

Źródło: http://mojdowod.pl