To będzie kolejny akt wykonawczy do ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej. Według ustawy Centralną Ewidencję Obiektów Zbiorowej Ochrony (OZO) prowadzi Komendant Główny PSP. W ewidencji gromadzi się dane o istniejących lub planowanych budowlach ochronnych, planowanych miejscach organizacji miejsc doraźnego schronienia oraz obiektach budowlanych przydatnych do przystosowania na miejsca doraźnego schronienia.
Prowadzenie Centralnej Ewidencji OZO
Sposób prowadzenia Centralnej Ewidencja Obiektów Zbiorowej Ochrony (CE OZO), sposób przekazywania informacji o obiektach oraz tryb współpracy organów ochrony ludności z organami administracji architektoniczno-budowlanej, organami nadzoru budowlanego i Państwową Strażą Pożarną uszczegółowia rozporządzenie.
W projekcie, który trafił do opiniowania, doprecyzowano sposoby realizacji obowiązku dotyczącego planowania i realizacji rozbudowy oraz modyfikacji ewidencji. W szczególności uwzględniono podstawowe zasady bezpieczeństwa informacji w projektowaniu systemów teleinformatycznych, dotyczące rozliczalności, dostępności, integralności oraz poufności.
Przeczytaj także: MSWiA pokazało, gdzie trzeba wyznaczyć budowle ochronne
Przekazywanie danych o OZO
Projekt określa sposób i tryb przekazywania danych o obiektach zbiorowej ochrony zarówno do, jak i z Centralnej Ewidencji OZO . Przekazywanie danych o obiektach zbiorowej ochrony do Centralnej Ewidencji OZO ma odbywać się w przypadku:
- istniejących lub planowanych budowli ochronnych – następuje niezwłocznie po uznaniu przez organ ochrony ludności za budowlę ochronną;
- planowanych miejsc organizacji miejsc doraźnego schronienia oraz obiektów budowlanych przydatnych do przystosowania na miejsca doraźnego schronienia – następuje niezwłocznie po wskazaniu przez organ ochrony ludności takich miejsc.
Projekt proponuje, aby uzupełnianie, aktualizacja i modyfikacja danych o obiektach zbiorowej ochrony w CE OZO dokonywane była przez:
- organy ochrony ludności (wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta bądź minister właściwy do spraw wewnętrznych) i
- podmioty ochrony ludności (to kilkadziesiąt podmiotów wymienionych w art. 17 ustawy) niezwłocznie po uzyskaniu informacji o zmianach.
Wprowadzanie i usuwanie danych o obiektach zbiorowej ochrony w Centralnej Ewidencji OZO może być dokonywane przez komendanta powiatowego (miejskiego) PSP, komendanta wojewódzkiego PSP i Komendanta Głównego PSP po uzgodnieniu z właściwym organem ochrony ludności.
Przekazywanie danych o obiektach zbiorowej ochrony z Centralnej Ewidencji może następować przez systemy powiadamiania, ostrzegania i alarmowania z wykorzystaniem uzgodnionych interfejsów komunikacyjnych, w przypadku zaistnienia takiej konieczności.
Zasady współpracy organów
Projekt określa również sposoby współpracy organów administracji architektoniczno-budowlanej, organów nadzoru budowlanego z Państwową Strażą Pożarną. Współpraca opierać się będzie o wykorzystywanie innych niż CE OZO, systemów teleinformatycznych i uzgodnionych interfejsów komunikacyjnych.
Nowe regulacje określają, że przydzielanie dostępu do Centralnej Ewidencji OZO dokonuje właściwy terytorialnie kierownik jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej na podstawie elektronicznych formularzy wypełnianych przez uprawnione organy i podmioty ochrony ludności. Dostęp do Centralnej Ewidencji OZO jest przydzielany w zakresie umożliwiającym realizację wyznaczonych zadań.
Z projektu wynika, że organy oraz podmioty ochrony ludności otrzymają dostęp do CE OZO w ciągu 14 dni od dnia jej uruchomienia. W ciągu sześciu miesięcy od otrzymania dostępu będą zobowiązane do wprowadzenia pierwotnych danych do ewidencji.