Jak poinformowała w środę rzeczniczka wojewody mazowieckiego Ivetta Biały, komisja wojewody zakwalifikowała do realizacji w ramach Narodowego programu przebudowy dróg lokalnych, tzw. schetynówek, 32 wnioski na przebudowę dróg. "Wśród zakwalifikowanych wniosków, 14 dotyczy dróg powiatowych (o łącznej długości 57 km), a 18 - dróg gminnych (o długości 47 km). 91 km dróg zostanie przebudowanych, 10 km - wyremontowanych i 3 km - wybudowane" - poinformowała rzeczniczka.

Z informacji przekazanych przez rzeczniczkę wynika, że rządowa dotacja wyniesie po 24 mln zł na drogi gminne i powiatowe, a samorządy zadeklarowały wkład własny na poziomie 67 mln zł: 40 mln zł na drogi powiatowe i 27 mln zł na drogi gminne. "Lista zakwalifikowanych wniosków zostanie przekazana przez wojewodę do akceptacji ministra administracji i cyfryzacji" - poinformowała rzeczniczka.

W tej edycji programu na Mazowszu ogłoszone były dwa nabory wniosków: w pierwszym do wojewody wpłynęło 146 wniosków, z których 129 przeszło ocenę merytoryczną, a ogłoszenie drugiego naboru wynikało ze zwiększenia przez rząd pułapu dofinansowania inwestycji z 30 do 50 proc. jej wartości. W drugim naborze samorządy złożyły 53 nowe wnioski i 97 aneksów do tych złożonych w naborze podstawowym. "Ostatecznie do komisji trafiło 199 wniosków - 23 zostały wycofane przez samorządy, 14 odrzuconych przez komisję, a ocenę formalną i merytoryczną przeszły 162" - poinformowała rzeczniczka.

Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Rozwój – Dostępność jest kontynuacją rządowego programu realizowanego w latach 2008–2011. Program zaproponował ówczesny szef MSWiA Grzegorz Schetyna; stąd drogi wybudowane i przebudowane w ramach programu potocznie nazywane są "schetynówkami". Co roku z budżetu państwa na budowę lub przebudowę dróg lokalnych rząd przeznaczał około 1 mld zł, a drugie tyle dokładały samorządy. Celem programu była taka przebudowa, budowa lub remonty ważnych odcinków dróg lokalnych, by zostały one połączone z siecią dróg wojewódzkich i krajowych.

We wrześniu 2011 r. rząd zdecydował o kontynuowaniu programu. Zgodnie z nowym programem, w 2012 r. rząd miał przekazać samorządom na realizację zadań drogowych 200 mln zł, w latach 2013-2015 - 3 mld zł - po miliardzie w każdym roku, co oznacza łączne dofinansowanie na poziomie 3,2 mld zł. Inwestycje drogowe realizowane w ramach programu w latach 2012–2015 miały być finansowane w proporcjach: 30 proc. z pieniędzy budżetowych i 70 proc. ze środków własnych samorządów.

Pod koniec listopada ub.r. rząd zdecydował, że w 2013 r. na program przeznaczono 0,5 mld zł, a nie 1 mld zł, jak wcześniej planowano, ale za to proporcje finansowania inwestycji będą korzystniejsze dla samorządów. Zamiast finansowania ich w 30 proc. z pieniędzy budżetowych i 70 proc. ze środków własnych samorządów, ustalono je na poziomie: 50 proc. środków z dotacji budżetowej i 50 proc. od samorządów.

W latach 2009-2011 w ramach programu zmodernizowano ponad 8,2 tys. km dróg powiatowych i gminnych. Do końca 2015 r. ma zostać przebudowanych, zbudowanych i wyremontowanych jeszcze ok. 6,8 tys. km dróg lokalnych. 

her/ amac/