Spółka Neckermann Polska zapowiedziała także, że zawiesza wszelką działalność operacyjną związaną ze sprzedażą w Polsce produktów turystycznych. 

Jak poinformował w środę rano Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, aby móc udzielić najszybszej pomocy turystom, marszałek uruchamia gwarancję ubezpieczeniową. Z informacji przekazanych przez biuro wynika, że obecnie poza granicami kraju przebywa około 3600 turystów.

Spółka składa wniosek o upadłość

 Z ogromną przykrością informuję, że w dniu dzisiejszym działając zgodnie z przepisami polskiego prawa, a w szczególności z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych w związku z niewypłacalnością Neckermann Polska Biuro Podroży sp. z o.o. (+Spółka+, +Neckermann Polska+), złożyłem stosowny wniosek do Marszałka Województwa Mazowieckiego o uruchomienie gwarancji ubezpieczeniowych wystawionych przez AWP P&C S.A. Oddział w Polsce (Allianz Partners) z siedzibą w Warszawie przy ul. Domaniewskiej 50 B, w celu pokrycia roszczeń klientów Neckermann Polska oraz w celu sprowadzenia do kraju wszystkich klientów Neckermann Polska pozostających obecnie za granicą - przekazało biuro podróży w oświadczeniu prezesa zarządu tego biura Macieja Nykiela.

Biuro poinformowało, że w najbliższych dniach Zarząd Spółki złoży do Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy wniosek o ogłoszenie upadłości Neckermann Polska. - Działanie to jest podyktowane koniecznością wynikającą z przepisów art 21 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe - napisano w komunikacie.

Czytaj: Można już sprawdzić zabezpieczenia biura podróży>>
 

Marszałek ma zadbać o turystów

Neckermann przypomniał, że organem do którego należy się zwrócić w przypadku, gdy podróżny w momencie niewypłacalności biura podróży znajduje się poza granicami kraju jest Marszałek Województwa Mazowieckiego, który w zależności od sytuacji może pokryć koszty kontynuacji imprezy turystycznej, pokryć koszty powrotu lub podjąć działania związane z organizacją powrotu.

Znowelizowana w 2015 roku ustawa o usługach turystycznych jednoznacznie wskazuje marszałka województwa lub wyznaczoną przez niego jednostkę jako organ prowadzący działania związane z organizacją powrotu klientów z imprezy turystycznej, jeżeli organizator turystyki lub pośrednik turystyczny, wbrew obowiązkowi, nie zapewnia tego powrotu. 

Z kolei nowelizacja z 2016 roku ustawy o usługach turystycznych oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, zobowiązała do utworzenia Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, który jest wyodrębnionym rachunkiem w Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym. Składki do TFG wpłacają biura podróży, a ich wysokość wahała od 0 do 30 zł od klienta.

Marszałek ma uprawnienia do wydania dyspozycji wypłaty zaliczki z zabezpieczenia finansowego niewypłacalnego biura. W przypadku, gdy środki z zabezpieczenia okażą się niewystarczające, ma uprawnienia do wydania dyspozycji wypłaty zaliczki z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Główna gwarancja Neckermann Polska opiewa na 25 mln zł.

Zgodnie z ustawą przejmujemy opiekę nad turystami - klientami biura Neckermann Polska - poinformował w środę wicemarszałek województwa mazowieckiego Wiesław Raboszuk. - Będziemy starali się zapewnić albo dokończenie pobytu, albo bezpieczny powrót do kraju - dodał. I potwierdził, że  z informacji od prezesa Neckermanna wynika, że za granicą jest 3600 turystów, głównie w basenie Morza Śródziemnego. Wicemarszałek podkreślił, że samorząd będzie wykonywał swoje zobowiązania i ma odpowiednie gwarancje firmy ubezpieczeniowej.

– Środki te przeznaczone mogą być na pokrycie kosztów kontynuacji imprezy turystycznej (np. opłata za hotel i wyżywienie do końca pobytu), pokrycie kosztów powrotu i prowadzenia działań związanych z organizacją powrotu do kraju turystów w przypadku, gdy organizator go nie zapewnił. Jest to również zabezpieczenie służące podróżnym, których imprezy nie zostaną zrealizowane lub częściowo zrealizowane - wcześniejszy powrót do kraju – podkreśla Izabela Stelmańska zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w urzędzie marszałkowskim.

Najgorsza sytuacja jest w Tunezji, Turcji i na Majorce; turyści są wyrzucani z hoteli lub zatrzymywani w areszcie hotelowym - mówiła Izabela Stelmańska  podczas konferencji poświęconej upadłości biura podróży Neckermann.

Pomoc tylko dla klientów Neckermann Polska 

Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego poinformowali, że nie są w stanie pomóc tym, którzy wykupili wycieczki w Neckermann Niemcy. Jak mówiła podczas konferencji Izabela Stelmańska, zgłaszają się do nich "obywatele Polscy, którzy wykupili wycieczki w Neckermann niemieckim". - Niestety my w tej sytuacji nie jesteśmy w stanie im pomóc - zaznaczyła. 
Według dyr. Stelmańskiej osoby, które wykupiły wycieczki, a jeszcze nie wyleciały z kraju, mogą się kontaktować z ubezpieczycielem Allianz Partners i po złożeniu takiego wniosku o wypłacenie roszczenia, które musi zawierać przede wszystkim oświadczenie o niewykonaniu umowy i potwierdzenie wpłaty tych środków i podpisaną umowę o świadczenie imprezy turystycznej. Jak dodała, służby konsularne "mogą udzielić pomocy Polakom przebywającym poza granicami". - Natomiast, jeżeli chodzi o nasze działania dotyczą one tylko i wyłącznie klientów Neckermann Polska - podkreśliła

Konsulowie też pomogą

W związku z upadłością biura podróży Neckermann Polska konsulowie RP w krajach, w których przebywają polscy turyści, monitorują sytuację i są gotowi do udzielenia niezbędnej pomocy konsularnej - zapewniło w środę Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
Wiceszef MSZ Szymon Szynkowski vel Sęk poinformował na konferencji prasowej w środę, że do resortu nie dotarły informacje o przetrzymywaniu polskich turystów w aresztach hotelowych, a tylko o problemach z przedłużaniem pobytu. Zapewnił, że każda z takich sytuacji, o których dowiaduje się MSZ, jest indywidualnie traktowana. - Poleciliśmy, aby każdą z takich spraw konsulowie starali się załatwić w duchu porozumienia, informując o prawach, które przysługują turystom, a które są dość szeroko zagwarantowane; turyści mogą czuć się bezpieczni. W sytuacji, w której te dwa pierwsze rozwiązania nie przyniosłyby rezultatu - ale na razie nie mamy takich sygnałów - jest możliwe wsparcie o charakterze nadzwyczajnym - zapowiedział Szynkowski vel Sęk.