Obecny stan prawny umożliwia nałożenie grzywny organowi administracji publicznej dopiero na etapie odrębnej skargi, w razie niewykonania wyroku uwzględniającego skargę na bezczynność, i to pod warunkiem uprzedniego wezwania organu do wykonania tegoż wyroku. Projektowana nowelizacja przewiduje możliwość wymierzania organowi grzywny już w wyroku uwzględniającym skargę na bezczynność organu administracyjnego, ale pod warunkiem zgłoszenia przez stronę wnoszącą skargę na bezczynność żądania wymierzenia organowi administracyjnemu grzywny.

Wysokość grzywny nie może przekroczyć wysokości określonej w art. 154 § 6 Prawa postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Grzywna ta nie będzie mogła być umorzona, jak również jej zapłata nie będzie mogła być odroczona albo rozłożona na raty (art. 229 p.p.s.a.).

Dotychczasowe przepisy sądowoadministracyjne umożliwiają nałożenie grzywny w przypadku niewykonania wyroku sądu, natomiast przyjęcie tej nowelizacji pozwoli sądom administracyjnym nałożyć grzywny na organ także za bezczynność w postępowaniu administracyjnym, czyli na zdecydowanie wcześniejszym etapie postępowania. Nowelizacja przyczynić się ma do zwiększenia efektywności oddziaływania skarg na bezczynność organów administracji państwowej.

Projekt przed pierwszym czytaniem w Sejmie został skierowany do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.