Odpowiedź:
Arkusz organizacji szkoły stanowi informację publiczną, jednak informacja o wynagrodzeniu pobieranym przez poszczególnych nauczycieli podlega ochronie.

Uzasadnienie:
Rada gminy jest kolegialnym organem stanowiącym i kontrolnym. W oparciu o art. 18a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym rada gminy kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy. W tym celu rada powołuje komisję rewizyjną. Ograniczenia dotyczące kontroli wykonywanej przez radę gminy określają przepisy szczególne. Mowa tutaj przede wszystkim o przepisach ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych - dalej u.o.d.o.

Z art. 23 u.o.d.o. wynika, że przetwarzanie danych jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy:
1) osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę, chyba że chodzi o usunięcie dotyczących jej danych,
2) jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa,
3) jest to konieczne do realizacji umowy, gdy osoba, której dane dotyczą, jest jej stroną lub gdy jest to niezbędne do podjęcia działań przed zawarciem umowy na żądanie osoby, której dane dotyczą,
4) jest niezbędne do wykonania określonych prawem zadań realizowanych dla dobra publicznego,
5) jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratorów danych albo odbiorców danych, a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą.

Za dane osobowe w rozumieniu u.o.d.o. uważa się wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby. Osobą możliwą do zidentyfikowania jest osoba, której tożsamość można określić bezpośrednio lub pośrednio, w szczególności przez powołanie się na numer identyfikacyjny albo jeden lub kilka specyficznych czynników określających jej cechy fizyczne, fizjologiczne, umysłowe, ekonomiczne, kulturowe lub społeczne.

Liczba realizowanych przez poszczególnych nauczycieli godzin ponadwymiarowych wynika z arkusza organizacji szkoły na dany rok szkolny. Z najnowszego orzecznictwa reprezentowanego przez sądy wynika, że arkusz organizacji szkoły jest informacją publiczną i jego treść nie podlega ograniczeniom przewidzianym przepisami u.o.d.o. – por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 16 września 2014 r., II SAB/Łd 103/14, Lex 1520296; wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 17 czerwca 2015 r., II SAB/Łd 55/15, Lex 1748563; wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 5 lipca 2013 r., II SAB/Łd 49/13, Lex nr 1345280.

Z tego względu informacja o godzinach ponadwymiarowych i doraźnych zastępstwach może być udostępniona radzie miejskiej. Jednakże z uwagi na ochronę danych osobowych powstaje pytanie, czy informacje udostępniane radzie miejskiej powinny być udostępnione w taki sposób, aby możliwa była identyfikacja poszczególnych nauczycieli. Prawo do informacji publicznej podlega bowiem ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w u.o.d.o. Nauczyciel ma prawo do ochrony danych osobowych umożliwiających jego identyfikację – w tym przede wszystkim imienia i nazwiska.

Należy jednak zaznaczyć, że w tej sprawie zdanie wyraził Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, który w uzasadnieniu do wyroku z dnia 16 września 2014 r., II SAB/Łd 103/14, Lex nr 1520296 uznał, że pozbawione racji jest twierdzenie, iż u.o.d.o. obliguje do nieujawniania danych personalnych a także informacji o kwalifikacjach nauczycieli.

W ocenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego nie budzi wątpliwości, że arkusze organizacyjne szkoły publicznej, ich zawartość oraz dane o kwalifikacjach nauczycieli są informacjami, które podlegają udostępnieniu na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Jak zwrócił uwagę WSA, ograniczenie prawa do informacji publicznej nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne. Jak podkreśla WSA, z pewnością nauczyciel uczący w szkole publicznej i realizujący podstawowy cel szkolnictwa publicznego, wynikający z Konstytucji RP i ustawy o systemie oświaty oraz będący de facto pracownikiem samorządowym pełni zadania funkcjonariusza publicznego.

Z kolei dane o wysokości zarobków pracowników stanowią dobra osobiste chronione przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - dalej k.c. W uchwale składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z dnia 16 lipca 1993 r., I PZP 28/93 stwierdzono, że ujawnienie przez pracodawcę bez zgody pracownika wysokości jego wynagrodzenia za pracę może stanowić naruszenie dobra osobistego w rozumieniu art. 23 i 24 k.c.

Z tego względu radnym nie powinny być udostępniane informacje o wynagrodzeniu poszczególnych nauczycieli. Jednakże rada może uzyskać informację o łącznym wynagrodzeniu odpowiednio za godziny ponadwymiarowe oraz godziny doraźnych zastępstw wypłaconych nauczycielom.

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
LEX Prawo Oświatowe
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów