Część projektu dotycząca sprzedaży na pokazach ma na celu eliminowanie nieuczciwych praktyk rynkowych podczas sprzedaży poza lokalem. Jednym z proponowanych sposobów ma być wprowadzenie nowych przepisów, które pozwolą na „odstąpienie od niektórych umów o świadczenie usług zdrowotnych zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Jak wynika z uzasadnienia projektu, chodzi przede wszystkim o tzw. umowy obejmujące abonamenty medyczne, czyli odpłatne umowy opieki medycznej lub umowy o przystąpienie do usług opieki medycznej zawarte pomiędzy prywatnym podmiotem leczniczym a osobą fizyczną (konsumentem) oraz odpłatne umowy o świadczenie usług zdrowotnych zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość pomiędzy prywatnym podmiotem leczniczym a osobą fizyczną (konsumentem).
Czytaj: UOKiK ukarał kolejną firmę za sprzedaż pod pozorem pokazów>>
Nowelizacja ma uniemożliwić także zawieranie umów o świadczenie usług finansowych podczas pokazu i wycieczki „z uwagi na zidentyfikowanie przez UOKiK praktyk, na etapie przedkontraktowym, mających na celu zmuszanie konsumentów do zawierania umów kredytu konsumenckiego/pożyczki, w przypadku braku wystarczającej ilości środków finansowych do zakupu produktu/usługi – napisano w informacji o projekcie.
Czytaj w LEX: Lepsza ochrona konsumenta w sklepie, sieci i w domu >
Cena promocyjna: 199 zł
|Cena regularna: 199 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 139.29 zł
Płatność po zakończeniu biegu terminu na odstąpienia od umowy
Ważnym ograniczeniem ma być wprowadzenie braku możliwości przyjęcia płatności w odniesieniu do umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa aż do czasu zakończenia biegu terminu na odstąpienia od umowy. - Regulacja ta pozwoli skutecznie ograniczyć ryzyko strat po stronie konsumentów. Konsumenci często są wprowadzani w błąd przez przedsiębiorców co do istnienia prawa do odstąpienia od umowy. Nawet jednak w przypadku odstąpienia od umowy w terminie, konsumenci często nie mogą odzyskać swoich pieniędzy i zmuszeni są wstępować na drogę sądową – napisano w komunikacie KPRM.
Lepsza ochrona kupujących w internecie
Druga część projektu dotyczy implementacji unijnej dyrektywy 2019/2161 Omnibus. W jej ramach zostaną wprowadzone zmiany, które „mają na celu zapewnienie większej przejrzystości konsumentom korzystającym z internetowych platform handlowych, rozszerzenie ochrony konsumentów na umowy obejmujące usługi cyfrowe, w tym usługi cyfrowe dostarczane w zamian za dane osobowe bez konieczności zapłaty ceny. Projekt przewiduje też usunięcie niektórych obciążeń nałożonych na przedsiębiorców np. obowiązku podawania w adresie przedsiębiorcy numeru faxu.