UOKiK wszczął postępowanie po skargach pasażerów, którzy zgłaszali problemy z rozpatrywaniem reklamacji w przypadku uszkodzenia bagażu lub jego opóźnionego dostarczenia.
Bezpodstawne wyłączenie odpowiedzialności
LOT twierdzi, że nie odpowiada za zniszczenia wynikające z eksploatacji bagażu, np. wgniecenia, otarcia czy zarysowania. Takie stanowisko widnieje na stronie przewoźnika i jest przekazywane przez firmę DOLFI 1920, obsługującą reklamacje w imieniu LOT-u.
UOKiK podkreśla, że Konwencja Montrealska o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego nie przewiduje takiego wyłączenia odpowiedzialności.
Opóźniony bagaż – rekompensata po spełnieniu warunków
W przypadku opóźnienia w dostarczeniu bagażu LOT informował o możliwości uzyskania rekompensaty, ale stawiał warunki:
- lot odbywał się poza krajem zamieszkania,
- maksymalna kwota: 100 dolarów na osobę,
- refundacja tylko za przedmioty pierwszej potrzeby (artykuły toaletowe, bielizna, ubrania).
Według UOKiK przepisy nie ograniczają odpowiedzialności przewoźnika do tak wąskiej grupy produktów ani nie uzależniają jej od miejsca opóźnienia.
Zbędna biurokracja przy reklamacjach
LOT wymagał od pasażerów wielu dokumentów: opisu szkody, numeru protokołu szkody lub opóźnienia bagażu/PIR, numeru biletu lub wydruku z numerem rezerwacji, kart pokładowych, wywieszki bagażowej, zdjęć uszkodzonego bagażu, rachunku za zakup lub naprawę bagażu, rachunków potwierdzających wartość zagubionych lub zniszczonych rzeczy.
UOKiK uznał, że przewoźnik wprowadzał w błąd co do niezbędności tych dokumentów, co mogło zniechęcać podróżnych do dochodzenia swoich praw.
Co grozi LOT-owi
Jeśli zarzuty się potwierdzą, LOT może zapłacić karę do 10 proc. rocznych obrotów za każdą zakwestionowaną praktykę.
– Przedsiębiorca nie może przyznawać konsumentom mniej praw, niż wynika to z przepisów prawa powszechnie obowiązującego – podkreśla cytowany w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Dodaje, że podobne zarzuty wcześniej usłyszały linie Wizz Air i Enter Air.
Czytaj także: UOKiK sprawdza, jak Ryanair i Wizzair weryfikują wymiary bagażu
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.






