Stanowisko takie ogłoszono po XXIX Zgromadzeniu Ogólnym Związku Powiatów Polskich, które miało miejsce klika dni temu w Karpaczu.

Jego autorzy przypominają, że od kilku lat zwracają uwagę na kluczową rolę transportu zbiorowego na poziomie ponadgminnym i międzygminnym w likwidacji tzw. białych plam transportowych. Stwierdzają, że z zadowoleniem przyjmują proponowane we wniesionym do Sejmu projekcie ustawy zwiększenie budżetu Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej do kwoty miliarda złotych. - Niestety, samo podniesienie kwot nie może stanowić o funkcjonalności i efektywności tego systemu - oceniają.

Czytaj też: Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego >>

Ważne dojazdy do pracy, szkół, lekarzy

Autorzy opinii twierdzą, że niezaspokojone potrzeby komunikacyjne dotyczą przede wszystkim połączeń w ramach obszarów funkcjonalnych miast powiatowych – a więc między gminami wiejskimi, a stanowiącą centralny ośrodek społeczno-gospodarczy gminą miejską. Dotyczy to głównie możliwości dojazdu do miejsc pobierania nauki w szkołach ponadpodstawowych, miejsca pracy czy miejsca świadczenia istotnych usług publicznych (np. szpitale, oddziały instytucji publicznych). - Wobec tego szczególnie silne wsparcie winno być kierowane do organizatorów publicznego transportu zbiorowego na poziomie powiatowym i międzygminnym. Stanowiłoby to też impuls do współpracy w tym zakresie między poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego i obniżania kosztów. Ułatwiałoby to również komunikację między poszczególnymi gminami - czytamy w stanowisku.

Czytaj też: Fundusz Rozwoju Przejazdów Autobusowych w pytaniach i odpowiedziach >>

Apel o zmiany w finansowaniu

Zgromadzenie Ogólne Związku Powiatów Polskich apeluje więc o modyfikację zasad przyznawania środków z Funduszu poprzez zmianę w projekcie dodawanego do ustawy z 16 maja 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej przepisu art. 11a ust. 2 w sposób, który pierwszeństwo w dotacji dawałby związkom powiatowo-gminnym,  a następnie związkom międzygminnym i powiatom. I zaznacza, że nie przekreślałoby to w żaden sposób otrzymania dotacji przez pojedyncze gminy, które organizowałyby transport, ale promowałoby organizację linii na dłuższych dystansach, z większą liczbą przystanków, a przez to obejmujących większy teren. - Byłaby to rzeczywista realizacja polityki likwidacji białych plam transportowych - napisano w stanowisku Związku Powiatów Polskich.

Czytaj także: Związki powiatowo-gminne mogą lepiej zlikwidować białe plamy komunikacyjne>>

 

Błażej Kwiatek, Andrzej Wach, Karol Wach

Sprawdź