Stworzenie formalno-prawnych podstaw do wprowadzenia cyfrowej telewizji naziemnej w Polsce i wyłączenia nadawania analogowego do 31 lipca 2013 r. jest celem ustawy ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej, której projekt Rada Ministrów przyjęła we wtorek 1 marca.
Większość krajów UE dokona wyłączenia analogowego w 2012 r. Zgodnie z porozumieniem GE06 zawartym w Genewie w 2006 r. ostateczny termin wyłączenia nadawania analogowego to 17 czerwca 2015 r., z kolei Komisja Europejska rekomenduje koniec 2012 r.
Rząd zdecydował o wprowadzeniu okresu przejściowego, w trakcie którego programy będą rozpowszechnione zarówno analogowo jak i cyfrowo, na poszczególnych obszarach kraju. Minister infrastruktury i prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej zamieszczą informacje o okresie przejściowym na swoich BIP-ach.
W celu ochrony praw konsumentów, sprzedaż odbiorników telewizyjnych i dekoderów cyfrowych (określanych jako odbiorniki cyfrowe), które nie zapewniają cyfrowego odbioru programów telewizyjnych, będzie możliwa jedynie w przypadku pisemnego poinformowania o tym fakcie nabywcy. Ponadto klient będzie musiał pisemnie potwierdzić ten fakt.

Trzy multipleksy
Na multipleksie I dostępne będą programy Telewizji Polskiej S.A.: TVP1, TVP2 i jeden regionalny oraz programy nadawców, wybranych w wyniku konkursu przeprowadzanego przez KRRiT. Następnie po pełnym uruchomieniu MUX III przez TVP S.A. i umieszczeniu w nim programów TVP S.A.: TVP1, TVP2 oraz jednego programu regionalnego (co powinno nastąpić nie później niż do dnia 27 kwietnia 2014 r.) zostanie przeprowadzony konkurs na wolne miejsca po tych programach w multipleksie I.
Na multipleksie II będą natomiast dostępne programy telewizyjne TV Polsat S.A., TVN S.A., Polskie Media S.A. i TV Puls sp. z o.o. Ustawa nie reguluje sytuacji multipleksu III, gdyż w całości został on przeznaczony dla nadawcy publicznego w drodze wydanych już decyzji prezesa UKE w sprawie rezerwacji częstotliwości.
Zgodnie z ustawą, będzie dostępnych bezpłatnie ok. 20 programów telewizyjnych w ramach pierwszych dwóch multipleksów. Jednocześnie do końca lipca 2013 r. nadawcy muszą dotrzeć ze swoimi programami do 95 proc. ludności Polski.

Najpierw kampania informacyjna
Projekt ustawy zakłada przeprowadzenie szerokiej kampanii edukacyjnoinformacyjnej, w której podane zostaną szczegółowe informacje dotyczące przejścia z nadawania analogowego na cyfrowe. W związku z tym, wszystkie stacje telewizyjne (TVP S.A., Polsat S.A., TVN S.A., TV4 S.A., TV Puls Sp. z o.o.) będą musiały na własny koszt rozpowszechniać przekazy (audycje oraz ogłoszenia i komunikaty) dotyczące telewizji cyfrowej. Dzięki temu obywatele otrzymają m.in. szczegółowe informacje dotyczące terminu wyłączenia nadawania analogowego oraz sposobów dostosowania odbiornika telewizyjnego do odbioru cyfrowego. Kampania rozpocznie się w ciągu 30 dni od daty wejścia ustawy w życie, a zakończy nie wcześniej niż z końcem lipca 2013 r.
Przewidziano także, iż minister infrastruktury zobowiązany będzie do przeprowadzenia kampanii informacyjnej o naziemnej telewizji cyfrowej, która obejmie popularyzowanie informacji związanych z odbiorem programu telewizyjnego w sposób cyfrowy. Zadaniem ministra będzie także zapewnienie bezpłatnej infolinii i strony internetowej, dzięki którym obywatele uzyskają m.in. informację o sposobie dostosowania telewizora do odbioru programu w sposób cyfrowy. W tym kontekście należy stwierdzić, iż taka strona została uruchomiona: http://cyfryzacja.gov.pl/.
W ramach posiadanych kompetencji minister infrastruktury będzie także przeprowadzać okresowe badania dotyczące przygotowania gospodarstw domowych do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej.

Kara za sprzedaż niecyfrowego odbiornika
W projekcie ustawy przewidziano kary za nieprzestrzeganie jej przepisów. Na przykład przedsiębiorca, który sprzeda odbiornik cyfrowy niezapewniający cyfrowego odbioru programów telewizyjnych, bez uprzedniego poinformowania o tym klienta, będzie mógł zostać ukarany karą pieniężną od 1 tys. zł do 50 tys. zł.

Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, zgodnie z projektem, w latach 2011-2020 maksymalny limit wydatków budżetu państwa koniecznych do przeprowadzenia rozwiązań ustawowych wynosi 8.125 tys. zł.
Telewizja cyfrowa stwarza szanse poszerzenia nie tylko oferty programowej, ale także uzyskania powszechnego dostępu do informacji, usług, edukacji i rozrywki. Może przyczynić się do tworzenia społeczeństwa informacyjnego i społeczeństwa opartego na wiedzy. Pod względem ekonomicznym i technologicznym wprowadzenie nadawania cyfrowego jest konieczne, ponieważ wyczerpały się częstotliwości potrzebne do nadawania analogowego (jest ono zawodne i kosztowne).
MI podkresla, że przejście z transmisji analogowej na cyfrową to zasadniczy zwrot technologiczny. Nadawanie w systemie cyfrowym oznacza znaczną poprawę jakości obrazu i dźwięku. Transmisja cyfrowa to także większa efektywność wykorzystania widma częstotliwości radiowych, dzięki czemu możliwe będzie m.in.: zwiększenie oferty programowej i obniżenie kosztów nadawania pojedynczego programu. Cyfryzacja umożliwi również nadawanie obrazu w różnych formatach, np. panoramicznym, a także równoległe nadawanie kilku ścieżek dźwiękowych.
Wdrożenie naziemnej telewizji cyfrowej pozwoli na rozwój usług dodatkowych – np. pay-per-view (płacenie za konkretny program), czy e-commerce (sprzedaż on line). Możliwe będzie ponadto umieszczanie na ekranie telewizora dodatkowych informacji oraz wprowadzanie „kodów rodzicielskich” blokujących dzieciom dostęp do programów przeznaczonych dla dorosłych. Ponadto zmiana sposobu emisji (z analogowej na cyfrową) będzie miała pozytywny wpływ na środowisko (niski poziom promieniowania z uwagi na mniejszą moc stacji nadawczych).