– Działając w imieniu dwóch samorządów zawodów zaufania publicznego: radców prawnych i adwokatów, reprezentujących środowisko ponad pięciu tysięcy profesjonalnych pełnomocników procesowych, zwracamy się ponownie z apelem o podjęcie szybkich i skutecznych działań naprawczych związanych z narastającym pogarszaniem się jakości usług świadczonych przez Pocztę Polską S.A. na obszarze działania naszych izb – piszą. Podkreślają, że Poczta Polska S.A. działa jako operator wyznaczony w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe, a to oznacza, że ma monopol na prawnie skuteczne przekazywanie przesyłek urzędowych na odległość.
Czytaj: E-apelacja także w sprawach cywilnych, po roku obligatoryjnie - projekt przyjęty przez rząd>>
List otwarty skierowany był do wiadomości premiera, ministra sprawiedliwości, ministrów wyznaczających członków Rady Nadzorczej Poczty S.A. oraz do prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej jako podmiotu dokonującego analizy, regulacji i kontroli rynku pocztowego.
Radców i adwokatów obowiązują standardy
W piśmie wskazano, że radcowie prawni i adwokaci, jako niezbędni uczestnicy systemu wymiaru sprawiedliwości, będąc zobowiązani do zachowania najwyższych standardów staranności, terminowości i rzetelności w działaniach podejmowanych w imieniu swoich klientów, zmuszeni są do korzystania z usług poczty.
– Niezawodność doręczeń, terminowość przesyłek i bezpieczeństwo korespondencji – szczególnie zawierającej dane wrażliwe, poufne lub procesowe – to kwestie kluczowe dla wykonywania naszego zawodu. Jako dziekani jesteśmy z coraz większą częstotliwością informowani przez członków naszych samorządów o różnych negatywnych zjawiskach związanych z funkcjonowaniem poczty. Lista problemów jest długa. Obejmuje ona opóźnienia w doręczaniu przesyłek, zaginięcia listów poleconych, niewłaściwe wystawianie zwrotek, niestabilne działanie elektronicznego potwierdzenia odbioru oraz – co szczególnie dotyka naszych członków – ograniczenia w długości pracy placówek pocztowych. W tym ostatnim przypadku nasiliło się nieakceptowalne zjawisko związane z błędnym informowaniem o czasie pracy poszczególnych placówek pocztowych na blankietach tzw. awizo oraz na stronach internetowych. Ponadto rzeczą całkowicie niezrozumiałą jest pozbawienie tak dużego ośrodka miejskiego, jakim jest Wrocław – będącego przecież siedzibą zarówno Sądu Apelacyjnego, Okręgowego, jak i licznych sądów rejonowych oraz Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego – działającej całodobowo (albo przynajmniej do godz. 24.00) placówki pocztowej – wskazują.
Dodają, że jest to interpretowane przez przynajmniej część członków samorządów jako wyraz lekceważącej postawy wobec ich pracy.
Konsekwencje dla obywateli i firm
Jak dodają, te problemy rodzą poważne konsekwencje prawne dla obywateli i podmiotów korzystających z adwokackich i radcowskich usług. – Taki stan rzeczy nie tylko narusza interesy klientów, ale podważa również zaufanie do instytucji państwowych i konstytucyjnej zasady prawa do sądu, a dalej prawa do rzetelnego procesu. Dostrzegamy problemy strukturalne i finansowe Poczty Polskiej i nie uchylamy się od chęci zrozumienia dla wyzwań stojących przed przedsiębiorstwem o charakterze publicznym. Niemniej jednak oczekujemy, że podmiot świadczący usługi o fundamentalnym znaczeniu dla funkcjonowania państwa prawa – zwłaszcza w zakresie doręczeń sądowych i administracyjnych – będzie podlegał nadzorowi i działaniom naprawczym adekwatnym do skali kryzysu – zaznaczają dziekani.
Apelują do Zarządu Poczty Polskiej oraz do organów właścicielskich o pilne podjęcie działań naprawczych. – Wzywamy do modernizacji systemów logistycznych i informatycznych, poprawy warunków pracy personelu, zwiększenia efektywności oraz przywrócenia standardów jakości adekwatnych do współczesnych potrzeb społeczeństwa i zawodów zaufania publicznego. Deklarujemy przy tym gotowość do współpracy w zakresie diagnozy problemów i wypracowania systemowych rozwiązań, które służyć będą zarówno naszym członkom, jak i całemu społeczeństwu – podsumowują.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.










