W ciągu ostatnich miesięcy nastąpiła radykalna zmiana ocen sytuacji gospodarczej oraz sytuacji przedsiębiorstw - klientów największych kancelarii prawniczych. Wśród prawników jest obecnie więcej pesymistów, niż optymistów – wynika z sondażu przeprowadzonego przez firmę badawczą IPSOS wśród partnerów kancelarii, na zlecenie Wolters Kluwer Polska. Aż 51 proc. badanych spodziewa się pogorszenia sytuacji gospodarczej w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Prawie 70 proc. ankietowanych uważa, że do Polski napłynie w najbliższym czasie wyraźnie mniej kapitału zagranicznego. 31 proc. ankietowanych oczekuje spadku koniunktury na rynku usług prawniczych, ale 23 proc. badanych uważa, że kryzys to szansa dla prawników i oczekuje napływu nowych zleceń.

Celem realizowanego już po raz szósty badania WK Index, finansowanego przez Wolters Kluwer Polska, jest ocena klimatu gospodarczego oraz sytuacji w branży usług prawniczych. O opinie pytani są prawnicy – partnerzy w największych kancelariach w Warszawie oraz w firmach regionalnych, obsługujących przede wszystkim obrót gospodarczy. Formułowane z tej perspektywy oceny mogą być same w sobie ciekawym materiałem do różnorodnych analiz, interesujące może być także ich porównanie z wynikami innych badań koniunktury gospodarczej w Polsce.

Większość prawników w największych kancelariach ocenia, że bezrobocie w ciągu najbliższych 12 miesięcy będzie rosło (51 proc.). Po okresie systematycznego wzrostu można zauważyć pewne spowolnienie w obszarze gospodarki i biznesu – klientów największych kancelarii prawniczych. Nikt nie spodziewa się, że sytuacja ekonomiczna klientów firm prawniczych będzie w ciągu najbliższych 12 miesięcy znacznie lepsza niż obecnie. 41 proc. ankietowanych prawników spodziewa się, że wyniki ekonomiczne przedsiębiorstw będą takie same jak dzisiaj, 36 proc. mówi, że będą nieco gorsze, a tylko 3 proc. ankietowanych spodziewa się znacznego obniżenia wyników finansowych swoich klientów.

Według większości ankietowanych prawników kryzys nie wpłynie rynek usług prawniczych (38 proc.), 31 proc. ankietowanych spodziewa się spadku koniunktury, a 23 proc. oczekuje, że rynek usług prawniczych będzie rozwijał się w przyszłym roku jeszcze szybciej niż obecnie. Na pytanie, które sektory biznesu w Polsce odczują najbardziej negatywne skutki globalnego załamania na rynkach finansowych, 87 proc. ankietowanych prawników odpowiedziało, że sektor budownictwa i nieruchomości. 26 proc. ankietowanych uważa, że pogorszenie koniunktury wpłynie na rynek usług, a 23 proc. oczekuje załamania w przemyśle. Według badanych kryzys finansowy najmniej dotknie handel, tylko 5 proc. wskazań.

Aż 69 proc. ankietowanych uważa, że największym problemem w prowadzeniu działalności gospodarczej są obecnie opóźnienia w terminach płatności. Prawnicy spodziewają się znacznego obniżenia aktywności na rynku transakcji nieruchomości (49 proc.) oraz w procesach pozyskiwania kapitału z kredytów bankowych (26 proc.). Jednocześnie oczekują więcej spraw z zakresu windykacji i restrukturyzacji trudnych należności (49 proc.) oraz gospodarczych sporów sądowych (23 proc.)

Corporate Governance dla prawników

Ankieterzy zapytali również partnerów w kancelariach radców prawnych o planowane wprowadzenie Kodeksu Dobrych Praktyk dla Kancelarii Radców Prawnych. Krajowa Rada Radców Prawnych chce, aby standardy usług oferowanych przez radców prawnych były coraz wyższe. Zasady dobrych praktyk to zbiór praktyk, wzorców umów, sposobów zachowań, które mogą być stosowane w stosunkach z klientem. Kodeks będzie wprowadzany dobrowolnie, tak jak jest to w przypadku zasad Corporate Governance, obowiązujących spółki giełdowe od września 2002 roku. Nie przyjęcie podwyższonych standardów nie pociągnie za sobą żadnych konsekwencji prawnych dla firm prawniczych, ale jest wyraźną informacją dla potencjalnego klienta.

Na czym będzie polegało przyjęcie przez kancelarię kodeksu dobrych praktyk? Kancelaria, która zdecyduje się na poddanie rygorom wynikającym z kodeksu dobrych praktyk, będzie informowała klientów i całe swoje otoczenie rynkowe o tym, że w obrocie gospodarczym, w stosunkach z klientem przyjęła dobrowolnie pewne zasady, które są bardziej rygorystyczne, bardziej uciążliwe dla tej kancelarii, a korzystne dla klientów. Klient, który ma wolny wybór, będzie brał pod uwagę gwarancję jakości dobrych, rzetelnych usług. 82 proc. ankietowanych prawników chce wprowadzenia Kodeksu Dobrych Praktyk dla kancelarii radcowskich, 5 proc. jest przeciw, 12 proc. nie słyszało o takim projekcie. Największe poparcie kodeks uzyskał w Wielkopolsce, gdzie „tak” dla zasad dobrych praktyk powiedziało 93 proc. ankietowanych.