Należy pamiętać, że organy podatkowe dość swoiście interpretują zasady powiadamiania przez podatnika o fakcie ustanowienia pełnomocnika – ostrzega Tomasz Rolewicz, menedżer w PwC.
Gdy pełnomocnik zostanie prawidłowo ustanowiony, deklaracje podatkowe oraz pisma składane w toku kontroli czy postępowania podatkowego mogą być składane nie tylko przez podatnika, ale także przez ustanowionego przez niego pełnomocnika. W takim przypadku urząd skarbowy jest zobowiązany doręczać pisma pełnomocnikowi.
Ekspert dodaje, że zdaniem organów momentem, od którego pełnomocnictwo zostaje skutecznie ustanowione, jest złożenie do akt konkretnej, prowadzonej już przez organ sprawy (np. danego toczącego się postępowania podatkowego) oryginału pełnomocnictwa lub poświadczonego odpisu pełnomocnictwa, albo też dzień zgłoszenia pełnomocnictwa ustnie do protokołu. Dopiero od tej chwili pełnomocnik ten powinien być zawiadamiany o wszystkich czynnościach i wzywany do udziału w nich, a pominięcie pełnomocnika musi być traktowane jako pominięcie strony.

Źródło: Gazeta Prawna