Zgodnie z prawem za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję – np. zmowie cenowej grozi kara finansowa do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu przedsiębiorcy. Istnieje jednak możliwość uniknięcia tak wysokiej sankcji. Taką okazję daje program łagodzenia kar (leniency) – uczestnicy zmowy mogą zgłosić się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i dostarczyć dowodów na istnienie kartelu.
To rozwiązanie pojawiło się w polskim prawie w 2004 r. Od tego czasu do Urzędu wpłynęło 29 wniosków przedsiębiorców o objęcie programem. W celu zwiększenia tej liczby UOKiK prowadzi akcje edukacyjne skierowane do skruszonych uczestników karteli. Jedną z nich jest spot oparty na rysunkach Marka Raczkowskiego, ze Staszkiem w roli głównej. Jego bohater namawia pozostałych uczestników porozumienia do dobrowolnego przyznania się do zmowy.
Od dziś historię Staszka radzącego przedsiębiorcom będzie można usłyszeć w radiu, zobaczyć w telewizji i Internecie. Jest to możliwe dzięki uprzejmości 46 stacji radiowych i telewizyjnych oraz portali internetowych, które wspierając kampanię promującą prawo antymonopolowe wśród przedsiębiorców zgodziły się na bezpłatną emisję spotu. Są to: TVN, TVN 7, TVN 24, TVN CNBC, TVN Meteo, TVN Style, TVN Turbo, cztery programy Polskiego Radia – Jedynka, Dwójka, Trójka oraz Czwórka, Złote Przeboje, Roxy FM, Poznań Blue FM, TOK FM, Radio ZET, RMF FM, Radio PiN, regionalne rozgłośnie Polskiego Radia – Radio Merkury, Koszalin, Lublin, Katowice, Gdańsk, Kielce, Pomorza i Kujaw, Olsztyn, Rzeszów, Szczecin, Zachód, RMG, Zielona Góra, Kraków, Wrocław, Opole oraz portale internetowe: Forbes.pl, Onet.pl, Newsweek.pl, eGospodarka.pl, pb.pl, Money.pl, sieć reklamy wideo AdPlayer (gazeta.pl, wyborcza.pl, wyborcza.biz), gazetaprawna.pl, forsal.pl, twarzebiznesu.pl.
– Wspólne działania instytucji publicznych i mediów dają możliwość wpływania na poziom świadomości prawnej przedsiębiorców i konsumentów. Bez wsparcia mediów dotarcie z komunikatem do tak szerokiej grupy odbiorców byłoby niemożliwe – wyjaśnia Prezes Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel. Do akcji przyłączyło się już 46. Zachęcamy również inne media do włączenia się w promowanie programu leniency.