Obie spółki zawierają z konsumentami umowy poza lokalem przedsiębiorcy. Zgodnie z prawem, przedsiębiorca, który zawiera umowy w ten sposób musi obowiązkowo poinformować konsumenta na piśmie o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni oraz wręczyć wzór takiego formularza. Telekomunikacja Novum nie przekazywała konsumentom formularza odstąpienia.

Przedsiębiorcy także zastrzegają i pobierają od konsumentów opłaty wyrównawcze w sytuacji np. wycofania przez konsumenta zamówienia na usługę przed rozpoczęciem jej świadczenia. Przedsiębiorcy telekomunikacyjni mogą jednak zgodnie z prawem dochodzić od konsumentów, w sytuacji rozwiązania umowy, jedynie równowartości ulgi przyznanej konsumentowi. W przeciwnym razie, zastrzeganie w umowach opłat wyrównawczych może utrudniać konsumentom korzystanie z prawa do zmiany dostawcy usług telekomunikacyjnych.

Prezes UOKiK we wszczętych postępowaniach sprawdzi, czy doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Sankcją jest kara finansowa w wysokości maksymalnej do 10 proc. przychodów każdego z przedsiębiorców.

Źródło: www.uokik.gov.pl, stan z dnia 4 października 2012 r.